Použití velkého výkonu, PA - bylo slysitelnost CB na 692km

Jan Hovorka OK1CJH@seznam.cz
Pátek Červenec 10 10:02:14 CEST 2009

Zdravím konferenci,

při použití PA se musí řešit problém elektomagnetické kompaktibility u vysílače i příjmače.

1) U vysílače je to udržení nežádoucích produktů na přijatelné mezi.
2) U příjímače je to dostatečná dynamika (odolnost celého přijímacího řeťezce proti silným signálům a zároveň dostatečná citlivost)

(trochu se zabývám VKV závody SSB provozem, takže to nemusí úplně sedět na CB)

add 1) obnáší to kvalitní oscilátor s velkým odstupem signál/šum, kvalitní filtry, všechny obvody v lineární oblasti, pozor se musí dávat na to, aby se někde netvořila korona

add 2) Odolnost proti silným signálům je daná IP3 parametrem (intermodulační produkt 3. harmonické, vzniká v příjmači při příjmu 2 velmi silných signálů )  a také odstupem signál/šum oscilátoru použitém jako referenční kmitočet pro první směšovač.

Z toho vyplývá, že řešení není jenom v pouhém přidělání PA k radiostanici, ale musí se to řešit jako celek a není to jednoduché a levné.

Honza, OK1CJH