slysitelnost CB na 692km

Jindra Polívka jpolivka@mbox.vol.cz
Čtvrtek Červenec 9 13:35:17 CEST 2009

Zdravim,
o s-metrech na CB si nedelam zadne iluze a zrovna tak i o lacinych PSV
metrech. Delal jsem leta na ducharine na KV. Slabe signaly.
Mel jsem k tomu i merici receiver Rohde Schwarz. No, moc nepomohl. Merici
prijimac za hrozne prachy nemel sanci. Vice pomohly zkusenosti a dobre ucho
:-)) a hlavne dobre prijimace a "dobre anteny !" a take dobre misto. Jsou
mista, kde je prihodna puda pro prijem, tak to proste je.
Jindra Polivka

Zdravím,
  a já se zase stavím za názor kolegy Čiháka. Samozřejmě znám rčení, že
anténa je nelepší PA i vstupní předzesilovač, ale na druhou stranu nelze
pochybovat, že zvýšením výkonu na desateronásobek by mělo dojít ke zvýšení
síly přijímaného signálu až o 3 S stupně. Pokud to Vaše praxe nepotvrzuje,
lze to vysvětlit různými způsoby, a to:
1) Váš "50W" PA nebyl 50W, ale méně. Třeba bylo vysoké PSV a zabírala
   ochrana. Třeba zdroj nedal dost proudu. Třeba... kdoví, možností je
   spousta.
2) Na straně příjmu byl chybně cejchovaný S-metr. Spousta laciných CB stanic
   má S-metry přehnaně citlivé v dolním konci rozsahu, aby už těmi
nejslabšími
   signály se "ručičky ohýbaly", což asi na zákazníka působí dojmem vyšší
   citlivosti stanice. Naopak na horním konci už je citlivost na změny síly
   signálu velmi malá. Nedělají to jen CB stanice. Měl jsem Yaesu VX-7R a
   bohužel jsem na některých pásmech pozoroval tentýž jev - i nejslabší
   signál vybudil S-metr naplno, ačkoliv byl nečitelný, stanice jen
chroptěla.
   A zvýšení výkonu vysílače už se nemělo na S-metru jak ukázat, čitelnost
ale
   výrazně zvýšilo.
3) Síla signálu byla již i na základní výkon dostatečná (již zde bylo
   diskutováno). Ano, pokud byl S-metr už na S9, zvýšení výkonu o 10 dB
přidá
   už jen jeden S dílek, neboť nad devítkou jsou už jen "optional" hodnoty,
   označované jako "9+10dB, 9+20dB atd...", čili tam už je to v pořádku.
4) Podmínky se dynamicky měnily. Síla přijímaného signálu se může měnit v
řádu
   sekund. Vyžadovalo by to skutečně opakovaně a mnohokrát měřit se zaplým
   a vyplým PA a udělat nějaký statistický závěr.
Bohužel, třeba ve městě si "anténu snů" mnohdy nepostavíte: na střechu vás
nepustí, stožár na chodník nedáte... Třeba já teď uzurpoval drát, který
kdysi
byl natažen mezi baráky přes ulici, pak dlouhá léta z jednoho z nich visel
bez
užitku, až jsem ho chňapnul a zase využil. Ale víc s tím neudělám, jen snad,
že tam mám samozřejmě anténní tuner, který jej jakž-takž přizpůsobí. A
stejný
problém je kupodivu i s uzemněním - zdaleka už neplatí, že vodovodní trubka
je dobrá zem, zvláště ty plastové se moc nehodí :-). Tak holt nezbývá než
"optimalizovat" ten výkon, pokud to alespoň trošku jde a nedělá to zase
rotyku
někde jinde...
  Zdraví Pavel Troller