RC clen s tranzitorem

Pátek Červenec 3 20:52:26 CEST 2009

a proč darlington a ne zrovna MOSFET? Můžete dát mezi + a G třeba keramiku
1M, s odporem 4M7 mezi G a S to bude pískat cca 5 vteřin (záleží na prahovém
napětí toho fetu). V provedení SMD třeba BSS138, ne SMD třeba BS250. Vadou
na kráse je, že napětí zaniká postupně. Takže třeba ten časovač? CMOS 555
(vstupní proud nulový), oba vstupy (TR a THR) spojit, přes keramiku 1M
připojit na + a přes odpor 4M7 na GND. Buzzer připojit mezi výstup a +. Po
zapnutí je na vstupech + a na výstupu 0 (buzzer mezi výstupem a + píská). Po
nabití kondu napětí na vstupech 555 klesne, výstup jde na + a buzzer zmlkne.
Je to to samé jako s tranzistorem, jen se to chová definovaně :-)

Anděl

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, July 03, 2009 8:24 PM
Subject: Re: RC clen s tranzitorem

> Zdravim konferu,
> chtel bych vznest dotaz na dle meho jednoduchy problem, ktery ovsem nejsem
> schopen vyresit.
> Po zapnuti napajeni 5-12V bych potreboval, aby se ozval akusticky signal v
> delce 1-3 sec a bez dalsiho zasahu skoncil, zatimco napajeni stale
> pritomno..
> Pomoci R C (elyt) a nejakeho buzzeru dokazi vyloudit zvuk, ale prilis
> slaby
> a kratky.
>
> Ruzne velikosti R a C prilis nepomahaji. Chtel bych vtipne doplnit
> tranzistor,
> [...]

Zdravím,
  to by mělo jít takto (snad bude textový popis schematu dostačující :-) ).
  1. větev: + napájení -> buzzer -> NPN darlington (C->E) -> zem.
  2. větev: + napájení (společné s 1. větví) - odpor - kondenzátor - báze
              darlingtona.

Darlington zajistí, že odpor bude moci být dostatečně velký, aby RC
konstanta
byla v řádu sekund. Po nabití kondenzátoru přestane téci bázový proud a
ztichne
to. Zapojení má nevýhodu v tom, že okamžitě po vypnutí a opětném zapnutí by
nezvučelo (kondenzátor se nestačí vybít), ale pro indikaci tarifu HDO tento
jev nebude vadit.
  Zdraví Pavel Troller