jake pouzit soucastky do vakua?

Daniel VALUCH daniel.valuch@orange.fr
Středa Červenec 1 13:33:20 CEST 2009

ano to mate samozrejme pravdu, ale nikto z otazky nevedel ze mate na mysli druzicu. Vakuovych aplikacii je mnozstvo, nie len druzice. Napriklad je velky rozdiel ked mate vakuum vonku a ked mate vakuum vo vnutri vasho objektu. Tiez priklad priamo od nas, vakuove komory nam vyrabali a zvarali v nejakej ruskej fabrike co vyraba rakety a stazovali sa ze s tym maju problemy lebo oni maju vakuum vzdy vonku :-)
Pokles tlaku o ktorom hovorite je samozrejme dolezity z hladiska namahania samotnej suciastky a prenosu tepla.
Druhy jav, ktory uz bol spomenuty a na ktory ste zrejme nemysleli bolo uvolnovanie plynov z daneho objektu do vakua. Vsetky materialy su porozne a su v nich uvaznene molekuly alebo dokonca bubliny plynu ktore sa postupne budu uvolnovat. Rozne organicke rozpustadla a oplachovadla, farby, lepidla, ferity, dokonca aj kovy uvolnuju plyny. Pokial je to vakuum vonku a nevadi ze sa tie plyny budu uvolnovat netreba sa tym zaoberat.
Pokial je ale vasa aplikacia taka, ze z nejakeho dovodu cerpate vakuum a vasa elektronika vam tam bude stale plynovat tak vam to nikdy nebude fungovat. Znova realny priklad, v LHC je potrebne tak vysoke vakuum ze staci aby ste v niektorych sekciach urobili odtlacok prstu na vakuovej komore a uz to vakuum nikdy nevycerpate. Na umyvanie sa musi pouzivat cely chemicky postup a nakoniec super cista voda a plno dalsich obmedzeni, lebo povolene mnozstvo molekul/atomov zbytkovych plynov sa pocita na tisice az miliony na meter kubicky.
Preto je velmi dolezite povedat aj to ci vam vadi ci bude vasa elektronika vo vasej aplikacii ovplyvnovat to vakuum, alebo len naopak.
b.