Radio VKV do kuchyne

jan.kuba honza.kuba@gmail.com
Pátek Leden 30 10:34:22 CET 2009

Radim Götz napsal(a):

>Máte pravdu pane Kubo,
>ale pouhé kouknutí do pdf vše vysvětluje,
>není přece možné osadit někam filtr 455Khz
>když datasheet jasně předepisuje 10,7 Mhz
>to jaksi nemůže fungovat a směřuje to jasně
>k přehlédnutí .

Omyl! Pokud se  u superhetrodynu změní kmitočet  MF ( upraví na jiný
kmitočet - byť 455KHz ) tak to normálně fungovat bude.  Stejně tak jako
třeba při 21,4 MHz. Ovšem v prvním případě s důsledky, které jsem již
popisoval....a na které jsem se snažil upozornit. V druhém případě (
21,4MHz )   budou mnohem lépe potlačené zrcadlové kmitočty.
Stačí pouze změnit fázovací ovbod a "šoupnout" rozsah kmitočetu oscilátoru.

Já mám totiž zkušenost, že se v poslední době všude stále šetří.  Třeba
nedavno otevřený radiobudík SALTO -  filtr 10,7 neměl - byl nahrazen LC
MF filtrem  s dvěma indukčnostmi/kondy, MF byla na 18 MHz a  proti
datasheetu byl úplně vypuštěn vf vstupní obvod.

>Mám docela povědomost o
>FM čipech s nízkou MF např TDA7000 ,
>TDA7088T a podobne a u těch se filtr
>nepoužívá vůbec.

Ano, tam je záměrně použitá tak nízká MF ( i z jiných důvodů) aby
"zrcadlový" příjem nebyl patrný - splynul. Proto jsem se podivoval nad
MF  455KHz  u FM a zhrozil se nad parametry toho přijímače co se týče
zrcadlového přijmu. Docela mě to sedělo s tím, jak recenzent popisoval
spoustu přijímaných stanic. Jak jsem již uváděl,  při 455kHz MF by tam
každá stanice byla 2x.

> Pokud jsem se vás dotknul
>tak se omlouvám. Ale dost často se zdejší diskuze
>zvrhnou v nicotne tlachani o ničem , a skutečný
>technický přínos je pryč.

V tomhle případě jsem měl pouze v úmyslu poukázat na nevhodně volený
filtr v MF VKV a jeho důsledky vč. technického zhodnocení.
Možná špatně jsem nepředpokládal, že dojde k přehlédnutí toho
keramického MF na 10,7MHz, který byl pro funkci toho přijímače
nejdůležitější.