Kterou CPU platformu vybrat?

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Pondělí Leden 26 09:38:35 CET 2009

> Resim ted podobny problem. Libi se mi napr. Zilog Encore , ale nevim,
> jak je to sehnanim v kusovem mnozstvi.
> Mate s tim nekdo prakticke zkusenosti ?

Ano, mam a velmi dobre a Ecom je asi nejlepsi "drogerie" v CR. Dnes bych
asi vice pozornosti venoval taky  AVR ale nekdy v roce 2004 kdyz jsem
hledal neco lepsiho nez bezne dostupne x51 nebo PIC, tak byla eZ8
jednoznacny vitez. Tehdy jeste SW byl podminen nakupem levneho (39$)
kitu, dnes je free. Dale mam dobre zkusenosti z 16bit Z16F ZNeo.

 > - FLASH pro program 4KB a vic

1-64kB (Z16 32-128kB pripadne externi)

 > - existence "malych" i "velkych" verzi podle poctu I/O pinu

ano, od 8pin (s HW UARTem) po 80pin pouzdra

 > - dostupnost v pouzdrech DIL nebo PLCC (prip. obe varianty)

ano i tyto pouzdra jsou dostupne ale lepe dostupne jsou LQFP pouzdra a i
v amaterskych podminkach se s nima velmi dobre pracuje, uz tu o jejich
pajeni byla nekolikrat diskuse vcetne "videa" jak je pajet (myslim, ze
je na MCU.cz).

 > - vykon aspon o 50% vyssi nez napr. 89C51

nepatri mezi spicku ale vykon je velmi dobry, ma pipeline a velmi
prijemna je bezakumulatorova aritmetika. Spise obcas vadi, ze je jen na
20MHz ale zatim to bylo jen kvuli casovani periferii (naposledy jsme
potrebovali UART na vice jak max 1.25MBps), vykon jadra zatim nebyl problem.

 > - integrovany min. 1 (nebo vic) A/D prevodnik 10bit (nebo vic)
 > - bude-li integrovany i D/A prevodnik, tim lepe, ale neni podminkou

ano, 10bit jsou u vetsiny typu, prevodnik je ale ta periferie, ktera se
u jednotlivych typu lisi.

 > - dostupnost software pro programovani v C++ ZDARMA
 > - dostupnost software + hardware pro "vypalovani" chipu ZDARMA

jak jsem napsal, plny SW je free, HW je jen prevodnik z RS232 na TTL
(chodi i USB prevodniky), nebo USB SmartCable (pro Z16F nutnost) stoji
pod 50$

> - bezna dostupnost soucastek "v kazde drogerii" za ROZUMNE CENY,
> rekneme do 200Kc/ks

ano, i v kusovce to splnuji typy ktere ma Ecom skladem, vetsina typu a
vetsi mnozstvi jsou vyrazne levnejsi nez 100kc. Co se tyce cen tak jsou
srovnatelne s konkurenci, i Z16 je kolem 100kc. Zahranicni drogerie eZ8
a Z16F maji taky.

 > a to nejdulezitejsi!!!
 >
 > - dle vaseho nazoru perspektivnost daneho CPU zase na x-let
 >    dopredu, nerad se stale ucim nove a nove soucastky :-)

to Vam zaruci asi jen x51 a ARM (i o nem tu ale nekdo prohlasi, ze je to
jen modni zalezitost). Vetsina vyrobcu je z USA a jak je na tom jejich
ekonomika je Vam asi zname. Vse co je vyrobkem jeden firmy, ktera muze
jednoho dne zkrachovat muze tim dnem skoncit a ani kdyz nekdo tu firmu
koupi neznamena to, ze vse zachova. Nedavno se tu diskutovala nabidka
Microchipu na odkup Atmelu (nebo jen casti AVR), a uzivatelum AVR se tu
jezili vlasy hruzou (a me taky). Z80 je na trhu uz pres 30let (mame
podobne datum narozeni ;) ), Z8 vice jak 25 a obe se stale vyrabi. eZ8
je na trhu asi 7let.

Dalsi + jsou treba DMA, OnChipDebug (staci to co je napsano vysse) a s
nim i moznost programovat v aplikaci, programovani at uz paralelni nebo
ISP podporuje i Elnec.

No a - je treba jen 3.3V (2.7-3.6) napajeni s tim, ze vetsina pinu je 5V
tolerant. Z8 nema externi sbernici (Z16 ano). A navrh HW ponekud ztezuje
neuveritelne prohazeni vyvodu.

Pavel