OT: Xerox

Martin Šaněk sanek.martin@volny.cz
Neděle Leden 11 16:05:42 CET 2009

Dobrý den,
 dovolím si odpovědět na několik příspěvků najednou a proto se omlouvám, že píši do tohoto (správně nově vytvořeného) vlákna.

Ano, v roce 2002 stály tiskárny 250 tisíc... V roce 1993 stálo i FX od Applu zhruba totéž a v letech mezitím stál 1MB RAM jeden tisíc
korun... Dnes by ty peníze za to nikdo nedal. Byla to nádherná doba pro všechny, kteří se vydali na tenký led prodeje výpočetní techniky a
NIKDY už se nevrátí.
Píšu to proto, aby jste si uvědomili, že v KAŽDÉ době jde především o tu správnou cenu produktu. Je naprosto jedno jakého...
Pokud najdete lidi, kteří vám budou dávat peníze za vodu (viz balené vody) když jim teče z kohoutku, proč by jste jim ji neprodali?
Je to sice někdy hnus, ale pochopte, že je na každém z nás zda dá za něco své peníze nebo ne. A je to tak i dobře neboť to je součást svobody.

Správně tu padla poznámka, že nic není zadarmo. Pokud vezmu barevné tiskárny všech výrobců, počítá se jaksi tiše s tím, že se bude
spotřebovávat i barevný spotřební materiál. Taky jsem kdysi koupil inkjet, velmi levný (a voskové tiskárny jsou v podstatě "stříkačky"
-prosím nesrovnávat s tiskárnou za 250k)a vytisknul na něm pár barevných stránek. Zbytek byly ČB. Jenže po nějaké době jsem zjistil,
že zásobníky jsou zcela prázdné... Protože tiskárna vždy při zapnutí "protáhla" i ty barevné hlavy a tak spotřebovávala inkoust do vaty.
Letmým přepočtem jsem jistil, že mě jedna stránka (i ta ČB) vyšla asi na 17Kč!!! I proklel jsem inkoust a mám doma toner.
Inkoust už mi nesmí do baráku. Proč to píšu? Protože je to stejný příběh, jako s vosky. Je jen na mě, zda budu akceptovat cenu
produktu, společně se spotřebákem. Neuvádím záměrně jméno firmy, která ji vyráběla, protože to není relevantní. Byla to moje volba.
Při prodeji každá firma zprůměruje spotřeby jednotlivých barev a na těchto výpočtech založí strategii cen a spotřeb na stránku. Veškeré
údaje napsané v marketingových materiálech nemají nic společného s realitou - je to jen prohlášení na přesně specifikované podmínky,
které se v realitě těžko dosahují - opakuji VŠECHNY firmy...
Při vývoji jakéhokoli produktu, se počítá s jeho celým využitím. Tím myslím, že pokud vyvinu a prodávám barevnou tiskárnu, nepočítá se s tím, že by 90% svého času
tiskla jen jedním tonerem. Nebo snad myslíte, že MS vyvíjí Visty proto aby byly schopny pracovat na monitoru 640*480 jen proto, že dnes dá sehnat za 100kč?
Lákavé a v podstatě nesmyslné akce z toho dělá obchod s marketingem, kde ti lidé (při vší úctě) nepracují s technickými podmínkami zařízení, ale s lidským podvědomím.
Vymyslí se "naoko" super akce, která vypadá hrozně dobře (co natom, že servis vůbec o ničem neví) a uvede se bombasticky na trh. Upozorňuji, že se teď nebavím čistě o
Xeroxu!!! Je to obecné - náš prací prášek vám vypere prádlo 3x líp než konkurence? Opravdu tomu věříte? Je to jak se zničením Země... v podstatě zbrojení přestalo mít
smysl v okamžiku, kdy se atomovými zbraněmi dal zničit život na zeměkouli jednou... Jenže MY to umíme 10x!!! (možná i víckrát...)Ano, to je marketing...
Všichni kdo něco prodávají musejí vydělávat. Pokud ne, nejsou obchodní ale charitativní organizací.
U někoho ony výše uvedené propočty souhlasí u někoho ne. Na konci dne ale ta prodávající firma musí být v plusu, jinak nemá zítra z čeho žít, to všichni víte. Proto
když je jedna instalace (nezlobte se pane Zahradníku, že budu tak tvrdý) v průseru, tak to více méně neřeší. Je to hodně o lidech, ale pokud se zbavíte
emocí (a věřím, že jsem jich těmi slovy vyvolal celou spoustu) dáte mi zapravdu. Pokud by na množství prodaných tiskáren, bylo více záporů, než kladů
každá prodávající firma s tím začně hezky rychle něco dělat.

Pokud budu reagovat na příspěvek ve wikipedii - ano, Xerox má ve vývojových střediscích spoustu velmi chytrých lidí. Prodej a marketing, má ale pramálo
společného s vývojem. Souhlasím s vámi, že marketing není a i v minulosti nebyl příliš dobrou stránkou Xeroxu. Berte to jako konstatování, vím co píšu :-)
Takový Edison byl určitě skvělý inženýr a má spoustu zásluh, ale byl to především dobrý obchodník. Bez toho by spousta věcí nebyla připisována právě jemu.
Spousta lidí ví, že vývojáři Xeroxu vymysleli myš a ethernet a GUI atd, ale neuměli to prodat. Na světě je mnoho výrobků, které prodávají "třetí" firmy
ale vývoj proběhl v Xeroxu, který vlastní patenty. Ano, nemá to nic společného s marketingem, ale pro Xerox to přináší peníze... Takové 3D tiskárny, které jsou
schopny vymodelovat vrstvu po vrstvě 3D model nevyrábí Xerox, ale vyvinul a vyrábí do nich tiskové hlavy - včetně spotřebáku.
Technologie rozpoznávání řeči a následné úpravy obrazu (výběr obrázků z databáze a jejich třídění, případně výměna pozadí atd hlasovými příkazy) je také z dílny Xeroxu.
Výtisky z lékařských přístrojů, které tisknou bezrastrový obraz (podobně jako rentgenový snímek) jsou taky od Xeroxu. Tisk obrázků, do kterých je interpolován text tak, že je
vidět jen pod UV světlem za pomoci běžných CMYK tonerů atd.. Nemá smysl pokračovat vyjmenováváním stále dalších a dalších věcí.
Chtěl jsem jen naznačit, že Xerox nejsou "jen" kopírky, které jsou nejvíce vidět a koneckonců všichni lidi dnes tvrdí, že chodí něco "oxeroxovat" i když k tomu
používají výrobky uplně jiné firmy. Představte si, že by Xerox po vzoru MS chtěl (a měl by na to asi i historicky právo) mít patent na slovo xeroxovat :-)
Prosím, nechci vyvolávat nesmysnou diskuzi...

Konečně k samotnému servisu - nemám absolutně žádnou představu o jaký stroj se jedná, že na něm technik je každou chvilku. Nemám také žádnou představu,
v jakých zátěžových podmínkách se nachází a proč je tam zrovna tento. Uvedu malý příklad:
Klientovi se nabídne na základě propočtů přístroj, který je na jedno patro, má dostatečný výkon a úměrně tomu i provozní náklady. Ovšem také nějakou
pořizovací cenu. Klientovi se to zdá příliš mnoho (viz můj druhý odstavec) a tak se nakonec prodávají i kupující dohodnou na přístroji, který je mnohem levnější a
má opticky nižšší provozní náklady.
Technicky vzato, ale jde o přístroj ve kterém se díly nemění (například) po 50k kopíích, ale už po 10k... Tonery jsou sice levnější, ale nevydrží 20k nýbrž jen 5k a
tak dále a tak dále. Sice je na kupní smlouvě super cena, super servisní smlouva ale v provozu to někdy skřípe. Lidi, kteří přícházejí s takovýmto řešením každodenně do styku
jsou pak právem naštvaní - ale na koho? Na toho, kdo koupil špatně dimenzovaný stroj? Neeee... na tu nešťastnou mašinku - protože s tou přicházejí do styku. V mnoha
případech ani neví kdože jim to koupil, ale na té mašince je napsané jméno firmy, která ji vyrábí a proto je fajn mít někoho jako hromosvod.
Stejné jako věčné "nadávání" na MS a Billa -  ale všichni ho používají (Linuxáci prominou - tohle není diskuze pro ně :-). Že by správný obchodní zástupce neměl takový
stroj vůbec prodat? :-) Ano, pokud budete příznivci sci-fi tak s vámi budu souhlasit, ale v reálu si všichni na konci měsíce počítáme příjmy a výdaje. Podstatné je, aby
příjmy byly větší :-) Navíc servis zaměstnává taky "jen" lidi a jak všichni víte (po mnoha příspěvcích o nových zaměstnancích) někdo nechodí do práce proto, že by ho to
bavilo, ale proto aby měl kde pracovat (takových nás je hrozně moc :-).
I servisáci jsou jen lidi... Toto vše dohromady způsobí, že si s takovým pracovníkem podáváte kliku u dveří, případně si s ním začínáte tykat, má u vás vlastní hrnek
na kafe protože je u vás v kanceláři častěji, než vy. No a v neposlední řadě - i kopírky jsou jen mašinky a mají svou duši, tak jako každý výrobek (kdo nevěří, je to jeho věc)
a prostě i kdyby všechno bylo nejlepší, tak se nepovedou. A potom zlobí a zlobí a nedají si pokoj. Potom vše výše napsané prostě neplatí :-))

Na úplný závěr jako informaci - stějně jako řada dalších firem, tak i Xerox využívá nadnárodní síť továren. V podstatě celé portfolio kancelářských produktů se vyrábí
ne v Xeroxu v USA ale ve Fuji v Japonsku. Taktéž Phasery začal vyrábět nejdříve Tektronix (s technologií Xeroxu) a poté se prostě vyrobily jiné kryty - vždyť to znáte,
a vlastně se tak vracíme zpět k iPhonu :-)
Podobné je to i s velkoformátovými stroji (plottery) kde dnes vlastně prodává Xerox výrobky Epsonu a dalších.

Pokud to někdo dočetl až sem, opravdu mu děkuji, že mým myšlenkám věnoval tolik svého času. Omlouvám se případné překlepy - i když jsem si to přečetl, možná mi něco nechtíc
uniklo :-( Pokud jsem se někoho dotknul, nebylo to myšleno ve zlém. Než mi začnete nadávat a spílat, zkuste se zamyslet a na nefungující zařízení místo jména Xerox doplnit
jméno jakékoli jiné firmy a zjistíte, že je to všude stejné - věřte mi, vím co říkám.. Rozdíl je v přístupu jednotlivých lidí, kteří s vámi potom v té které konkrétní
firmě vedou problémová jednání. Mimochodem - nedávno se mi dostalo poučení, že bych slovo "problém" ve svém slovníku měl nahradit slovem "výzva" :-)) Chvilku jsem to skoušel
a FAKT to funguje :-)) Hned nad tím přemýšlíte jinak (tato věta se až tak mého článku netýká - prostě jen sdílím vědomosti)

Nechci rozpoutávat bouřlivou diskuzi. Jen jsem musel obhájit svůj názor vyjádřený v mém prvním příspěvku - nešahejte mi na Xerox :-)

Hezký den

Martin