jak připojit RF detektor k jednočipu?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Sobota Únor 28 05:48:35 CET 2009

Dobrý den.

Mám takovou zapeklitou, teda aspoň pro mě, otázku. Do stejného zařízení, co jsme zkoumali minule, tedy mrňavého krátkovlnného transceiveru, chci zadělat měření výstupního VF napětí. Předpokládá se, že k vysílači je připojena zátěž blízká reálných 50 Ohm, potom by měl transceiver změřit výkon s rozumnou přesností, +-5% by snad mělo být dosažitelných. Pokud člověk zavysílá bez anteny, může se výstupní RF napětí vyšvihnout až na 100Vpp. Na KV se často používá detektor se Shottky diodou 1n5711, která je k dostání všude a na krátkých vlnách detekuje slušně. Bohužel má průrazné napětí 70V. Ve stavebnicích firmy Elecraft je měření výstupního RF výkonu řešeno vstupním děličem s odpory 1k5 a 226 Ohm, na který je připojen detektor s 1n5711 zatížen 1nF || 100k. Výstup jde u stavebnic Elecraft do jednočipu s referencí 5V. Můj jednočip má referenci 2.5V.

Tak nějak se mi tluče příliš mnoho optimalizačních kriterií a nemám zkušenost odhadnout, která jsou důležitější a která méně. Celý měřič špičkového napětí by neměl moc vysílač zatěžovat. Při 100Vpp se na děliči 1k5+226 protopí 0.7W, což bude problém uchladit. Pravda tohle není provozní stav, ale pokud člověk na chvíli zavysílá bez anteny, asi by transceiver neměl moc smrdět. Při připojené anteně a 5W výstupním výkonu se na děliči propálí jen 150mW. Pokud děličem snížím napětí na max 2.5V, bude při běžných výkonech napětí na detektoru dost malé, takže neliarity velké. Děličem musí téct dostatečný proud, aby jeho výstupní impedance byla pro detektor dostatečně nízká.  Můžu použít dvě 1n5711 v serii či nějakou diodu na vyšší napětí bez vstupního děliče a s výstupním děličem. A nebo můžu použít jednu 1n5711 a dva děliče, jeden na vstupu a jeden na výstupu. Pak by napětí na detektoru by bylo vyšší, nelinearita detektoru nižší, ale zase vyšší chyby na děličích a vstupní dělič by musel být tvrdší, aby se udržela nízká výstupní impedance.

Které řešení vypadá nejslibnější a proč?
- řešení Elecraft (vstupní dělič a Shottky dioda)
- dioda na vysoké napětí či více diod v serii a výstupní dělič
- vstupní dělič, Shottky dioda, výstupní dělič
nebo něco úplně jiného?

Díky za názory,
Vojta Bubník