skoro piatok: adaptivne algoritmy

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Čtvrtek Únor 26 17:33:05 CET 2009

dakujem za obsiahlu analyzu. Nechcel som prave popisovat povodny problem
a snazil som sa najst nejaku jednoduchsiu paralelu z bezneho zivota.
Vyzera ze to nefungovalo :-)
V realnom systeme je prave to oneskorenie dolezite a znemoznuje pouzit
klasicku spatnovazobnu slucku. Preto tie "adaptivne algoritmy", lebo
algoritmus by si mal osahat sustavu a nastavit sa tak aby minimalizoval
odchylku viacmenej naslepo vo feed forward mode, na zaklade niekolkych
predchadzajucich pulzov.
Skusim teda zjednodusene popisat konkretny problem. Mame supravodivy
rezonator s kvalitou okolo 1 milion, jeho sirka pasma je pod 1kHz,
pracovna frekvencia okolo 700MHz. Pustime do neho pulz
vysokofrekvencneho vykonu 1MW, ktory ma vo vnutri vytvorit napatie
radovo 15MV. Potialto je to cele jednoduche, lebo je to viacmenej len
ohmov zakon a RLC obvod.
Priroda je ale mrcha a vymyslela nieco ako tlak elektromagnetickeho pola
na prekazku. Pozname to z pritahovania sa dosiek kondenzatora, alebo z
roztahovania zavitov cievky ked nou preteka prud. U elektromagnetickych
poli to funguje rovnako, ale obidva pripady sa tam spajaju a pracuju
proti nam :-) Takze zapneme pulz, napatie v rezonatore zacina stupat a
elektromagneticke pole tlaci na steny, cim odladuje cely rezonator.
Bavime sa o mikrometroch, ale to staci na to aby sa rezonator odladil o
niekolko siriek pasma, takze je nepouzitelny.
Takze s tym treba nejak bojovat. Uz davnejsie sa vymyslelo ze ked
pouzijeme maly piezo element mozeme tlacit naspat a cele sa to
vykompenzuje. Tento vyvinie silu radovo 10kN a potlaci naspat tie 3
mikrometre :-) Cim vyssie napatie, tym vacsia sila, treba najst vhodnu
velkost ktora sa postara o to aby sa obidva javy kompenzovali.
Lenze... Ide o mechanicky system takze hociaky rozruch sa v nom siri
maximalne rychlostou zvuku. Od momentu prilozenia napatia na piezo menic
do stlacenia rezonatora ubehne typicky 500 mikrosekund (a viac). Dlzka
aplikovaneho VF pulzu je radovo rovnaka, takze je nemozne pouzit
spatnovazobnu slucku na stabilizaciu celeho deja.
Tu nastupuje regulator, ktory si to vie cele osahat a vie sa naucit v
akom predstihu ma ten mechanicky pulz vypustit a aka ma byt jeho velkost
aby sa odladenie kompenzovalo na minimalnu odchylku.
Kedze sa parametre systemu s casom menia, veci driftuju, mechanicke
napatia sa menia, niekto vo vedlajsom baraku bucha kladivom, tie
rezonatory navyse mechanicky osciluju (je to velky plechovy bubon). Sa
do toho pusti jeden pulz a mechanicke oscilacie doznievaju pomerne dlho.
Nie je mozne pouzit fixne nastavene parametre regulatora, ale tento sa
musi priebezne adaptovat.
Podobne systemy nie su nejak extremne zlozite, boli zrealizovane,
funguju, ucia sa pomerne rychlo :-) a pekne konverguju uz po par
pulzoch. Potreboval by som si danu problematiku ale osobne nastudovat a
pochopit aby som ju vedel aplikovat u nas.
b.