spinani 600A/15V/10ms ??

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Středa Únor 25 07:54:32 CET 2009

Nedávno jsem řešil podobný problém když jsem chtěl měřit odezvy zdroje 48V/12A na impulsní změny zátěže. Je zdroji jsem připojil zátěž z 8x KD503 na velkém chladiči, která byla buzena obdélníky z generátoru - čili podobná konfigurace jako u Vás. Na hranách vznikaly velmi úzké jehlové impulsy (měřeno BM566) o až dvojnásobné amplitudě než měřené napětí. Pokoušel jsem se blokovat, ale výsledek prakticky žádný. Už jsem z toho lezl po zdi. Nakonec jsem přišel na to, že ty impulsy vyrábí propojovací kabely mezi zdrojem a zátěží. Byly cca 1,5m dlouhé, tloušťka cca 3mm. Jeden kabel tam, druhý zpět, to je celkem 3m a to je dostatečná indukčnost aby vyráběla tyto projevy. Simuloval jsem si to na PC a po přidání indukčnosti opravdu vznikly špičky. Ale co mi to dalo než jsem na to přišel. Vy máte o dva řády vyšší proud, takže i impulsy mohou být podstatně širší. Zkuste zkrátit propojovací kabely na nutné minimum. Pokud budou impulsy užší, jste na správné cestě :-).

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Wednesday, February 25, 2009 2:27 AM
To: HW-news
Subject: Re: spinani 600A/15V/10ms ??

Skoro před týdnem se to tady probíralo. Protože jsem si byl vědom toho, že při požadavku rychlého spínání samotný fetový modul nic neřeší, že je potřeba taky minimalizovat indukčnosti, trochu jsem to oplechoval. Protože se mi nechtělo vyndávat baterku z auta, zkoušel jsem to zatím s 3 články NiCd. Tady je pár fotek. Základem modulu je deska se 70um mědi a se dvěma SMD součástkami, které vodivost desky ještě zvětšují. http://vaelektronik.cz/fotky/deska.jpg
Na desce je 10xIRF1405 a na nich sedí chladič, v téhle aplikaci prakticky zbytečný. Pohled na modul ze strany zátěže - zátěž je proužek Fe pocínovaného plechu, cca 7 mOhm. http://vaelektronik.cz/fotky/modul.jpg
pohled z vrchu
http://vaelektronik.cz/fotky/modul_z_vrchu.jpg
Vstupní strana s blokováním http://vaelektronik.cz/fotky/vstupni_strana.jpg
vstupní svorky, pro omezení indukčnosti přívodu k baterii je + pól veden symetricky okolo - pólu. Na - pól bude doplněn pojistkový odpojovač. http://vaelektronik.cz/fotky/vstupni_svorky.jpg
zátěž
http://vaelektronik.cz/fotky/vystup.jpg
a baterie 3,6V KPH120
http://vaelektronik.cz/fotky/baterka.jpg

Průběhy:
Výstupní napětí vykazovalo po krátké špičce postupný náběh. Na to že se tranzistory otevřou za 1us, je to velmi podezřelé. Sonda osciloskopu je zkompenzovaná dobře :-)) Je tam 2,4V. http://vaelektronik.cz/fotky/napeti_zatez.jpg
takže kontrola co je na vstupu http://vaelektronik.cz/fotky/napeti_vstup.jpg
napětí spadlo z 3,9 na 2V a pak vylezlo na 2,5V.

Takže ještě kontrola přímo na baterce http://vaelektronik.cz/fotky/napeti_baterie.jpg
což nechápu. Kdyby to byla indukčnost, byla by asi hooodně veliká. Možná to souvisí s pohyblivostí iontů. Ještě jsem to neviděl zeptám se ve Feraku. Takže opravdu asi pro další pokusy vyndám tu baterii z auta.

Anděl