Za jaskou el. praci plati CEZu domacnosti?

Milan Mlynarcík milan.m@centrum.sk
Pátek Únor 20 18:28:14 CET 2009

----- Original Message -----
From: "Jan Waclawek"
> Ahoj Milan,
>
> Ked uz si to nacal, vies ze som neznaly veci ale zvedavy... Ale neviem, ci
toto chces preberat  konfere, tak pisem sukromne - ak chces, odpovedz
verejne.

> Predpokladam ze Tebe tiez platia len za cinnu zlozku, takze je v Tvojom
zaujme kompenzovat jalovinu ktora k Tvojmu generatoru ide zo siete, je to
tak? Mas vlastne sancu to nejako kompenzovat, alebo to jednoducho strpis?

Mne je to srdecne jedno. Zatazenie turbiny generatorom zavisi IBA od CINNEHO
vykonu. Ci je prud do siete 30, 40 alebo  50A akurat troska meni straty na
ohmickom odpore vinutia. Generator mam predimenzovany (100A), tak je to
tolko ze to ani nestoji za rec.
Naopak - aj ak by mal generator (je to asynchronny) presne synchronne
obratky a teda dodaval do siete cinny vykon 0W, magnetizacny (jalovy) prud
generatora je asi 70A.  Ak by som nemal jeho kompenzaciu, tento prud by
pretekal zo siete.  Klasicky mechanicky elektromer nan neraguje (netoci sa),
akurat sa to koliesko trocha chveje.
Prud asynchronnych strojov (je jedno ci je to motor alebo generator) sa
podla zatazenia meni malo. Zatazenim sa meni hlavne pomer cinnej a
magnetizacnej zlozky.
Preto mam kompenzaciu tohoto MOJEHO jaloveho prudu. Potom zo siete ide iba
okolo 5A. Cez generator ide stale tych 70A, ktore sa "motaju" medzi
generatorom a kompenzacnymi kondikmi.
Aky je pomer jalovej a cinnej zlozky v sieti ( od inych odberatelov) sa ma
vobec netyka, to je starost rozvodnych zavodov.
Mne platia za vyrobenu CINNU energiu.

> Naviac si spominal, ze Tvoju spotrebu uctuju inak nez co Ty dodas do
siete, to tam su dva elektromery a nejak automaticky sa medzi nimi
prehadzuje? Alebo je to nejaky inteligentny ktory vie ktorym smerom ten
vykon tecie (priznam sa ze netusim ako sa to da zistit, dufam ze za toto sa
diplom netrha)?

> wek

Ano, davnejsie som mal dva klasicke elektromery s brzdou, ktore sa dokazu
tocit iba do jedneho smeru. Boli zapojene proti sebe, takze sa jeden tocil
pri normalnej dodavke do siete a druhy iba vtedy, ak bola turbina odstavena
a potreboval som elektrinu ja.

Teraz mam novy 4-kvadrantovy, ktory si sleduje ( a eviduje) vsetko mozne -
teda zvlast jalovu a cinnu zlozku dodavky a zvlast jalovu a cinnu zlozku
spotreby. Dalej prudy, atd, atd.  Ma asi 160 registrov.
Este je k nemu pridany GSM modem, cez ktory sa robi dialkovy odpocet.

                                                Milan  Mlynarcík

P.S.:  Ak by si mal nieco nejasne  (napr. asynchronny generator), kludne sa
pytaj ...