Solarni baterie

Středa Únor 18 17:50:26 CET 2009

Já si dost dobře nedokážu pžedstavit olovo v systému, kde to ze soláru
budete dobíjet (když svítí) a něco to má trvale živit. Sice je pravda že
olovo s trubkovými elektrodami (baterky VRLA) jsou na tom s životností lépe
pokud jde o počet cyklů, ale obávám se že tenhle parametr vás až tak
nezajímá. Důležité je jestli uvažujete možnost, že při špatném počasí bude
baterka delší dobu vybitá (nebo polovybitá) a jak rychle to ve vybitém stavu
sulfatuje. Ten balancér - no možná pro olovo by byl dobrý, pro bezúdržbové
olovo asi nezbytný. Alkalika snáší přebíjení a přes přebíjené články teče
dostatečný proud pro postupné nabití těch ostatních. Na lokomotivách se
běžně z odbočky z baterky napájela vysílačka a nebyl s tím problém. Když tam
dali olovo (gelovky) a dovezli nám je do baterkárny že prý to nechce
startovat :-), dva 12V bloky byly vybité (10,2V) a další tři měly skoro 14.
A zatloukali, nikdo nám (jako cizí firmě) nechtěl bonznout že tam tu odbočku
mají.
Pro maximální životnost je u olova důležité dodržet dobíjecí napětí (typicky
baterka v autě). Alkaliku můžete dobíjet libovolně (a nepravidelně), nevadí
jí to.
Jinak ty "bezúdržbové" baterky jsou něco jiného než "nízkoúdržbová"
alkalika. Třeba u Pb gelovek se nesmí překročit plynovací napětí - nelze je
dolévat. U nízkoúdržbových NiCd článků jsou dvě věci. Na hladině elektrolytu
je vrstva oleje, který zabraňuje kontaminaci louhu vzdušným CO2. Proto se
první výměna elektrolytu dělá po 10 letech (informace ze servisu), nebo ho
není potřeba měnit vůbec (informace z Feraku). To už dělají delší dobu. Teď
ještě začali používat rekombinační zátky, katalyzátor sloučí vznikající
kyslík a vodík na vodu. Jinak jsou to běžné články s dírama na dolévání, v
případě potřeby s tím jde dělat cokoliv. Před časem se na dráze objevila
bezúdržbová alkalika Hoppecke a životnost nic moc.
Anděl