OT: automatizace na zeleznici

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Únor 11 10:04:23 CET 2009


Puvodni zprava ze dne 11.2.2009 od milan:

> Na vase urazky nebudem reagovat, nemam chut sa znizovat na vasu
> uroven.

Ne jo? A na co ze jsi to tedy nereagoval? :-)

> V predoslom prispevku ste sa vyjadrili v tom zmysle, ze nahradit
> vypravcu nejakym automatom nie je problem. Ja tvrdim, ze v tomto
> pripade je a este dlho bude potrebne mat v tychto automatizovanych
> systemoch cloveka, hoci len na to aby buchol po cervenom tlacitku a
> vsetko zastavil, To plati aj pre aj v inych pripadoch, kde chybne
> rozhodnutie systemu moze sposobit straty na zivotoch (riadenie
> lietadla, auta).

Ty jsi to cetl jen letmo, vid? Mozna to na tebe bylo moc dlouhe. Ale
to neni muj problem. Ja nepotrebuji pred tebou obhajovat sve prispevky
ani nazory. Kazdy, kdo muj prispevek cetl, se dozvedel nekolik
zakladnich bodu.

Za prve, ze jsem pro nahrazeni cloveka, kdekoliv je to mozne, k tomu
byly i priklady. Za druhe, ze nahrazeni vypravciho je mozne. Psal jsem
o tom, ze jsou vyhody, jsou nevyhody, jsou rizika. A ze drive nebo
pozdeji vyhody prevazi nevyhody a rizika budou na prijatelne urovni. K
tomu nemam co dodat, tak to proste je, at se ti to libi nebo ne.

> Naozaj nechapem, co vas viedlo k porovnaniu systemu riadenia
> zeleznicnej dopravy s fakturacnym programom, tlaciarenskym strojom,
> semaforom a airbagom.

Ostatni s tim pochopenim mozna problem nemaji. Nahrazeni jakehokoliv
cloveka se da srovnavat. To je uplne jedno, co dela. Je to proste
nahrazeni cloveka strojem. Ja nejsem nikde organizovany, takze si muzu
srovnavat co chci a jak chci, at uz se ti to libi nebo ne. Puvodne to
tedy zadne srovnani nebylo, ale kdyz uz sis to usmyslel, klidne to
srovnavat muzeme.

Semafor je neco, na cem zavisi lidske zivoty a airbag jakbysmet. Kdyz
semafor rozsviti vsude zelenou, tak je vymalovano a behem kratke doby
muze byt na svete katastrofa. Kdyby airbag spustil svou cinnost, kdyz
zrovna vstavas ze sedadla, mas hlavu v kufru. Jeho spolehlivost je
take zivotne dulezita.

> Ten posledny priklad s pristrojmi zabezpecujucimi zivotne funkcie je
> dobrou ilustracium mojho tvrdenia. Ak pristroj zlyha, nezavisly
> monitor spusti poplach a nedaleko je sestra ktora zasiahne.

No a co jako? Ten nezavisly monitor snad neni technika, na ktere
zavisi lidsky zivot? A kdyz selze automaticky vypravci, tak nekde
nebude sestra, ktera by zasahla? Jak to vis? A kdyz pri operaci s
robotickym pomocnikem se ten robot zblazni a skalpelem vyrizne
pacientovi v srdci centimetrove kolecko, tak co?

> A to ostatne? - airbag reaguje na relativne jednoduche podnety. Moc
> neuvazuje.

Ty ses me snad ptal na nejakou umelou inteligenci nebo co? Co ja vim,
tak ses me ptal, kolik lidi zemre, kdyz se podela ucetni program nebo
stroj na potisk tricek. Tak ja ti odpovidam, ze kdyz se podela airbag
nebo semafor, zemrou lide. Co to ma spolecneho s jednoduchymi podnety?

> Kludne zasvieti zelenu, aj ked ja na ceste starenka s barlami -
> nebyt cloveka za volantom, je po nej

Aha, to jsou mi veci. Copak myslis, ze se asi tak stane, kdyz se
starenka s berlemi objevi na kolejich zavreneho zeleznicniho prejezdu.
Vazne si myslis, ze strojvedouci Pendolina tri metry pred ni zastavi,
vystoupi, slusne pozdravi, prevede ji pres prejezd a pak zase nastoupi
a za bourliveho potlesku cestujicich pokracuje v jizde?

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

==========================================================
Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
telefon: 475 501 627, mobil: 602 409 601, fax: 475 511 338
web: http://www.clexpert.cz, e-mail: clexpert@clexpert.cz
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz
==========================================================
 





Další informace o konferenci Hw-list