OT: automatizace na zeleznici

gatilo gatilo@centrum.cz
Středa Únor 11 07:20:51 CET 2009

 11.2.2009, 6:52:08

No, dovedu si predstavit i jiny vyvoj udalosti. Ten vas tiskar koupi
stroj na potisk tricek a propusti zamestnance. Jenze mezi tim, levny
dovoz z Pakistanu ucini jakykoliv potisk tricek v CR nerentabilni.
Kdyby mel toho zamestnance, mohl by jej prevest treba na potisk
autoplachet, ktery se jeste vyplaci, ted muze ale jen koukat na
jednoucelovy stroj ktery stoji nekde v rohu.

Nestalo se. Ten vas znami na nakupu stroje vydelal a budiz mu to
prano. Ale nemusi tomu tak byt vzdycky.

Pred casem byl v TV dokumentarni porad o vyrobe elektroniky v
Japonsku. Mimo jine, i o firmne ktere vyraby chipy, asi NEC, ale to neni
dulezite. Firma postavila super moderni fabribu na vyrobu chipu pro
zakaznicka reseni. Vyhodou, kterou timto ziskaly je rychlost. Zatimco
konkurence potrebovala 10 tydnu od podepsani kontraktu do zacatku
dodavky, v tehle fabrice to stihnou za 7. Proc o tom pisu ? Ti Japonci
nasadili, misto bezne pouzivanych manipulatoru a robotu mezi
jednotlivimi technologickymi celky lidi. Preprogramovat roboty na
novou vyrobu pry trva 2 dny a to je prilis mnoho. Lidi "preprogramuji"
za pul hodiny.

Da se na zaklade tohoto jednoho prikladu rict: vyhazeme vsechny stroje
a nahradime je lidmi? Neda. A da se na zaklade tvych prikladu rict:
vyhazeme vsechny lidi, a nahradime je stroji ? Taky neda.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz