Dalnopisy (Re: OT Zobrazenie mailu od RV)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Čtvrtek Únor 5 16:59:40 CET 2009

Krasny jiz podvecer,

> Hezke odpoledne,
>
>     ja videla hodne stroju a vsechny je meli. Byla to dve tlacitka na
> prave strane v horni rade klaves. Po jejich stisknuti stroj vyslal kod
> hacku nebo carky, ale ani jeden ze stroju neudelal krok, takze dalsi
> znak se vytiskl na stejne misto jako ta carka nebo hacek. Ja mam
> zkusenost jen z 50Bd stroji, ale co si pamatuji, tak se od sebe lisili
> jen  prevodovkou od motoru a ty rychlejsi mozna i jinak udelanym
> stavecem prijmu (takova ta vec pod krytem priblizne uprostred stroje s
> regulatorem na sroubek :-) )

To je opravdu velmi zvlastni, mozna se jednalo o nejakou pozdejsi upravu.
Dalnopisy, ktere byly napr. ve studentske derovne CVUT nekdy v 80. letech
minuleho stoleti, jakoz i ten, ktery jsem mel doma, nemely ani znak hacku
ci carky (jako carka by sel asi pouzit apostrof, ale ekvivalent hacku
chybel), ale hlavne zadny znak nebyl "mrtvy" (tj. vzdy doslo k posuvu
typoveho kose na dalsi pozici) a znak BS v abecede neni, takze dostat kos
zpet a pretisknout taky nebylo mozne.

>     Sveho casu jsem na T100 umela psat rak rychle, ze mi ta masina
> nestacila a ja musela cekat, az se uvolni klavesnice :-) Stroj se totiz
> branil chybne obsluze a tak dokud jedna klavesa nedobehla do zakladni
> polohy, nesla stisknout zadna jina.

Uhnat 50Bd stroj neni tak tezke. Blokovani klaves bylo proto nutne, jinak
by dochazelo k naruseni kodu, srazeni typovych pak a dalsim nesvarum :-).

>     Mela jsem v ruce stroje drazni, stroje ve skole i jeden stroj co
> puvodne slouzil na jiste ustredne patrici ministerstvu obrany ;-) Ale
> jak rikam, byly to 50Bd stroje.

A skutecne vsechny tyto byly vybaveny moznosti psani diakritikou ? Zda se
mi to prave velmi zvlastni, protoze dalnopis se vzdy povazoval za natolik
nedokonaly prostredek (nemel ani prerazovac na velka pismena), ze dodelani
diakritiky se nepovazovalo za zasadni... Navic mam doma jeste par opravdovych
telegramu z te doby a zadny z nich diakritiku nema...

>     Dalibora jsem videla ve vitrince, ale v chodu nikdy, tak nevim jak
> psal.
>
>     Jinak ja se ve skole ucila o tom, ze kodovani dalnopisu je podle
> MTA2 coz je Mezinarodni Telegrafni Abeceda 2 :-)

Jo, tady si sypu popel na hlavu ja. IA5 je sedmibitova, nejak se mi to
v hlave popletlo. Ta dalnopisna je vskutku IA2, pozdeji ITA2, u nas pak
MTA2 :-). Pod heslem ITA2 ji lze najit i na Wikipedii, kde je k dispozici
i tabulka znaku.

> Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje
>

> 					Saša K. Svobodová
Zdravi Pavel Troller