Cree XLamp MC-E LED RGBW a White

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Prosinec 30 11:07:22 CET 2009

> O verejnem osvetleni LED je zajimavy tento clanek:
> http://files.srvo.webnode.cz/200000036-996229a5c5/Speci%C3%A1ln%C3%AD%20probl%C3%A9my%20VO%20sou%C4%8Dasnosti.pdf
> Trochu potvrdil moje podezreni, ze to cim jej vychvaluji prodejci nebude
> az tak pravda.

Velmi pekne, a najma je zrejme, ze dotycny vie co pise.
Skoda ze to novinarov a tym aj "bezneho cloveka" neoslovi.

Na druhej strane, aj dotycny podlahol tlaku hysterie. V zavere pise:
"Pred málo lety stály ty nejmenší LCD monitory desetinásobek dnešních širokoúhlých. S rozmachem LED
dojde ke snížení jejich cen. Je jen treba pockat pár let, než parametry svíticích diod dosáhnou potrebné úrovne a zacnou se používat v hojném poctu. "

Toto samozrejme nie je celkom pravda. Neda sa urobit takato paralela len na zaklade vonkajsich znakov, "suvisi to s elektronikou takze sa to musi zlacnovat". Nemusi, resp. nie v takej miere ako povedzme u tycch LCD monitorov. Zodpovedna predpoved by sa dala data len so znalostou pomeru vyvojovych a vyrobnych nakladov (a tiez faktorov ako ochota vyrobcov dotovat prve serie - ano, verim tomu, ze tie desattisicove LEDky su momentalne hlboko pod ich skutocnou cenou). U LCD monitorov su materialovo-energeticke naklady male (drviva vacsina vyrobku je sklo a plast), a na vyrobu velkych serii je treba drahsie zariadenia nez na prototypovu vyrobu, avsak ma vyrazne vacsiu vytaznost, hrubo povedane ak sa zdvojnasobi velkost geretov (t.j. zdvojnasobia naklady), zostvornasobi sa produkcia. U LED takmer nic z tohoto neplati. Urcite ze dojde k urcitemu zlacneniu vplyvom rozpustenia vyvojovych nakladov, ale vyrobne naklady su principialne vysoke, a nic rychle a jednoduche sa s tym neda robit
 .

Bohuzial, drviva vacsina dokona aj dost vzdelanych a rozhladenych ludi, tomu "nekonecnemu zlacnovaniu" slepo veri.

wek