OT Zrcadlo po domacku

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Prosinec 27 14:57:52 CET 2009

Nějaký recept na stříbření zrcátek je i v knížce "Pokusy bez výbuchů". Někde
ji tu mám, kdyžtak můžu najít a příslušné stránky ofotit.

Ale s tím slepnutím hliníku se mi to nezdá: Za normálních okolností se na
jeho povrchu ihned vytvoří tenká, průhledná vrstvička Al2O3 a dál se už nic
neděje. Alobal taky určitě není nijak speciálně chráněn. Akorát u náročných
věcí, jako primární zrcadlo do astronomického dalekohledu se používají další
ochranné vrstvy, SiO2, případně ještě nějaký nitrid. Otázka je, jestli ten
napařovaný Al není nějak citlivější, než třeba plech/alobal.

PH

From: "Pavel Kutina" <hw@prelude.cz>
Tohle konecne take trochu spada do meho oboru, narozdil od tech "odbornych

lekarskych pindu", co se tu vedou normalne :)

Moznosti je nekolik, kdyz se restauruji zrcadla ve dvouokych zrcadlovkach,

da se to udelat i doma (pokud mate dostatecne rovinne sklo), proces je tusim

dvoulaznovy a pouziva se stribreni. Nevyhodou samozrejme je to, ze stribro

casem zcerna. Pokud chcete, recept nekde najdu, ale az v pondeli, nejsem

doma (a dost mozna je v receptari od Tomaska).

Lepsi variantu nabizely firmy, co delaji renovace svetlometu. Tam se pouziva

naparovani hliniku, a protoze hlinik slepne temer okamzite, vrstva se fixuje

nanesenim (nevim jak, to je jejich prace :) tusim SiO2. Svetlomet pak driv

prorezne z rubove strany, nez aby tahle vrstva povolila. Bohuzel timhle
smerem kontakt nemam, znam jenom lidi, co to doma zkouseli chemicky.

From: Pavel KREJCI
Potreboval bych si doma vyrobit par zrcatek. Staci rovinne, velikost rekneme

zhruba 5x15 cm +/-
Slouzi k odrazu bezne dopadajiciho svetla ve viditelnem spektru, zadne
lasery a velke vykony.
Melo by mechanicky odolat bezne manipulaci (neprohybat se).
Zaroven potrebuju aby leskla odraziva plocha byla na povrchu (tedy ne za

sklem).
- co pouzit jako substrat? Sklo by asi bylo dostatecne rovne i ostarni
vlastnosti mi vyhovuji, nicmene netrvam na nem
- co a jak na to nanest? Nejake chromovani? Niklovani? Stribreni?
- bude pripadne potreba nejak lestit? jak?
- pokud se nekde neco povaluje za rozumnou cenu hotove, tak netrvam na
domaci vyrobe.

Zrejme presne nevim na co se strejdy gugla zeptat. Zatim jsem moc neuspel.