Ladicka kytary

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Pondělí Prosinec 21 22:48:48 CET 2009

Ja jsem kdysi zbastlil krasnou analogovou ladicku, princip byl uplne
jednoduchy - na vstupu tvarovac , od nabezne hrany spousteny MKO (74123,
nepletu-li se), na vystupu tusim komparator, H most a v nem rucickove
meridlo s nulou uprostred.

Samozrejme to bylo hodne haklive na presnost a teplotni zavislost te
kapacity pro MKO, ale nebylo nic jineho (resp. na nic jineho jsem nemel) a s
nejakymi slusnejsimi kondenzatory to slo.

Po revoluci jsem si koupil nejakou fabrickou rucickovou (tusim Seiko) a kdyz
jsem ji rozkuchal (kdo by odolal...) tak to vypadalo, ze princip byl
obdobny. Tuhle perfektni mi nekdo casem ukradl a ja od te doby pouzivam
takove ruzne digitalni "zpotvoreniny", vyzkousel jsem si i plne LEDkovou,
nyni mam nejakou chromatickou noname Cinu s grafickym LCD, kde simuluje to
ruckove meridlo, a da se to. Mohla by sice byt rychlejsi, ale to vzorkovani
holt nejakou chvili trva, to je obecny problem vsech digitalnich potvor, co
jsem je mel kdy v ruce.

A poznamka k tomu "pouzivat ladicku x ladit sluchem" - idealni je ladit
sluchem, to urcite ano, ale na podiu nebo v narvane hospode se to fakt neda,
navic to je prostredi, kdy clovek casto ladi (ci doladuje) ve chvili, kdy
zbytek osazenstva hraje a to uz je i pro dobre vycvicene ucho nekdy velky
problem (zvlast, kdyz si kolega kytarista prave zapne nejaky chorus, do toho
se neda ladit vubec :) Na to podium jsou idealni (lec tezko zaplatitelne) ty
rackove obludy s ohromnejma LEDkama, co je clovek ani nevyrazuje ze
signalove cesty.

Pavel Kutina