Takova blbost - dvoukolak vozitko

Petr Kubáč petrkubac@802.cz
Neděle Prosinec 20 13:20:49 CET 2009

> Je rec o tm samem? http://www.mysegway.cz/?p=80
>
> Nevypada to, ze by to byl extra velky neuspech a ze by se nevyrabel. Navic
> ten "smetak" na nem stojici je clovek (no dobre, tak ne clovek, ale mestky
> policista :), ktery docela aktivne spolupracuje. Z toho pohledu se mi zda
> jako "smetak postaveny na prst" kazdy clovek jedouci treba v metru...

No surfoval jsem po internetu a zjistil jsem ze Segwayu se vyrobilo 50 000
kusu - stejne to ale businessmani hodnoti jednoznacne jako jedno z  "The 10
Biggest Tech Failures of the Last Decade"
http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1898610_1898625_1898641,00.html

Pokud se jedna o balancovani na segwayi - tak to absolutne neni jako kolo -
kde gyroskopicky efekt kol pomaha kolo stabilizovat - tady naopak reakcni
moment kol segway destabilizuje, takze vse ma v rukou elektronika a i jizda
vpred a vzad je zpusobena tim ze clovek se nakloni a tim destabilizuje
regulacni smycku kterou Segway muze vyrovnat jenom trvalou jizdou vpred nebo
vzad.

Dokonce Segway verze 1 mel chybu v softwaru a 6000 kusu muselo byt stazeno k
prepaleni firmwaru protoze jinak se s jezdcem prevracel neocekavane dopredu.

Jinymi slovy - pokud nejste zdatny jezdec na jednokolce - nepocitejte s tim
ze budete mit na to Segwayi ve stabilizaci jizdy pomahat - naopak MCU vas ma
pevne v ruce - pokud je subjektivni pocit jezdce jiny - je to jenom diky
propracovanosti regulace.

Zdravi Petr Kubac