[OT] Uraz elektrickym proudem - autobaterie?

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Čtvrtek Prosinec 17 10:10:24 CET 2009

2009/12/17 Pavel Troller <patrol@sinus.cz>:

> To relé je součástí startéru, jde o mechanický prvek, který jednak vysouvá
> pastorek do záběru a přitom spíná napájení toho motoru. Kolega prý napřed
> do té cívky i celého startéru mlátil kladivem, ale toto nepomohlo a tak už,
> znervózněn, raději šel odpojit tu baterii...

No ve škodě 105 to tak bude - klíček přímo spíná napětí pro to relé ve
startéru. V novějších autech to bude trošku jinak, tipnul bych si, že
bude v cestě ještě jedno relé (u těch aut, co maj na palubce tlačítko
START, stejně jako Windows, tam je to jasný, to by ani jinak nešlo).
Když jsem měl ještě favorita (taky bez Ř.J., jen s karburátorem), tak
se mi ho podařilo nastartovat i s vybitou baterií, startér sice točil
pomalu, ale jistě a nakonec to blaflo. V druhym trošku novějším autě
když se vybila baterie (ne úplně, centrál ještě šel), tak se po
otočení klíčku startér neotočil ani jednou. Teď mám třetí auto a
chovalo se vlastně stejně, nedávno jsem měl jistou poruchu, kvůli
který jsem musel být odtažen na laně, cestou se vybila baterie (ona už
toho měla dost, protože jsem předtím dobu marně točil startérem) a
když jsem pak chtěl zkusit, jestli to chytne, jen abych zaparkoval,
tak už se startér netočil. A centrál šel.

Pavel Kadečka.