Re: Spínaný atx zdroj - nárazy

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Sobota Prosinec 12 18:04:26 CET 2009

Obecne spouhlasim, ale :-)
SX17-0804 ma snad porad tak 0,22Nm, to tam mas plastove srouby?
Ja mam naopak motory NEMA 34 s 6Nm a pri 48V 3A je to jen tak tak, pravda na stroji jine vahove kategorie
Napeti se vkutecne voli podle pozadovaneho vykonu, proto je vyhodne poridit zdroj, ktery ma napeti nastavitelne od 0-48V.

Vsechny tri pulsni zdroje na ktere zde byly odkazy jsou navrzeny tak, ze s krokovymi motory nemaji problem.
Sam mam 480W , na vystup jsem sice pridal baterii kondenzatoru, ale spise protoze jsme je mel v supliku nez ze by byli potreba.

Tom

> Momentove charakteristiky jsou zde
> http://microcon.cz/pdf2009/21-23.pdf Skutečně tam ani 12V není :)

Prosimte, to zalezi hlavne na tom, co s tim chces delat. Ze nemaji v
momentovych charakteristikach 12V, to jeste neznamena, ze to je na
houby.

Obecne plati, ze cim vetsi napeti, tim se vinuti rychleji nabudi. To
znamena, ze ziskas lepsi dynamicke vlastnosti, pojede to rychleji. Na
druhou stranu se bude motor vice zahrivat a v tom horsim pripade jej
budes muset chladit.

Dale take nemusis poustet do motoru zrovna jmenovity proud, ani budic
tam nemusi poustet zrovna jmenovity proud. Muze se take klidne stat,
ze ten sroub utrhnes, kdyz pojedes na plny proud a jeste na plny
kotel.

Dam ti jednu radu. Vyprdni se na zarucene rady a zkus si to klidne na
tech 12V nebo na 24V. Sam pak uvidis, jak to funguje se spinanym
zdrojem nebo s normalnim. Hlavne to uvidis v praxi na svem zarizeni,
ve svych podminkach, pri svem zatizeni, na svych sroubech. Podle me je
totiz lepsi si to sam udelat a vyzkouset, nez o tom tyden debatovat.

Treba ja mam budice na max. 35V/2,5A. V CNC mam 4 bipolarni motory
SX17-0804 s buzenim nastavenem myslim na 1,5A nebo 2A na kazdou civku
(v motoru jsou vzdy dve v paralelnim zapojeni). Zdroj mam udelany
klasicky z toroidniho transformatoru 2x17V 450W, tedy dve vinuti
usmernene 8 Schottkyho diodami, kondenzatory celkem 110mF, tedy
vystupni proud cca 20A. Tech 17V proto, aby napeti naprazdno v zadnemi
pripade nedosahlo tech 35V, coz je maximum pro budice.

http://picasaweb.google.cz/clexpertcz/ZdrojRidiciJednotkyCNC#

A nemam problem. Co se tyka dynamickych vlastnosti, motory maji
takovou silu, ze ji ani nemohu vyuzit, protoze srouby to nezvladaji,
nejedu ani zdaleka na rychlost, kterou by to dokazalo. A mam nastaveny
osminovy mikrokrok.

Mimochodem, ten chladic na diodach je zamerne znacne predimenzovany,
nezahriva se to, a ten ventilator tam neni kvuli chlazeni zdroje, ale
kvuli chlazeni budice a komplet elektroniky, coz ale na techto fotkach
neni videt, protoze to tam jeste nebylo...

PS: V pripade spinaneho zdroje je potreba se zamyslet nad tim, co s
nim udela to spinani a rozpinani civek motoru... nemusel by to
zvladat, pokud pro to neni urceny (Back EMF). Ja jsem puvodne chtel
take pouzit spinany zdroj, dokonce jsem si ho i koupil a zabudoval do
krabice, ale vlastne jsem ho ani nevyzkousel a pak postavil tohle.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert