O Cernu na CT24.

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Pátek Prosinec 11 22:58:36 CET 2009

na stranke je takzvana 'prva stranka LHC', prameni to z historickych
dovodov, kedy boli online parametre urychlovacov zobrazovane televiznym
prenosom a teletextom (este stale su lebo to je viacmenej jediny zdroj
informacii co sa deje v realnom case).
V hornom riadku je pod fill cislo cyklu, resp. naplne. Menise
urychlovace maju dlzku cyklu nieco cez sekundu, vacsie desiatky sekund,
LHC od jedneho obehu 89 mikrosekund az po desiatky hodin. Takze doteraz
prebehlo ca. 900 naplni. Vedla je aktualna energia.
V modrom pase je napisane co sa deje.
Probe beam je zvazok o jednom zhluku (bunch) s nizkou intenzitou,
ktoreho destrukcny potencial pre urychlovac je zanedbatelny, takze aj v
pripade ze dojde k jeho nahlej strate nedojde ku poskodeniu zariadenia.
Musi sa z bezpecnostnych dovodov vzdy injektovat ako prvy. Ak ked
stabilne obieha probe alebo pilot moze sa cez neho injektovat zvazok s
vyssou intenzitou alebo vacsim poctom protonov (intenzitou).
TI2 a TI8 su prenosove "linky" z predchadzajuceho urychlovaca SPS
ktorymi sa LHC plni. Cez TI2 (ktora usti blizko experimentu Alice) sa
plni zvazok 1 a cez TI8 (pod zenevskym letiskom blizko experimentu lhcb)
sa plni zvazok 2.
http://doc.cern.ch//archive/electronic/cern/others/PHO/photo-lhc//LHC-PHO-1997-237.jpg
Na konci tych prenosovych tunelov su absorbery ktore oddeluju LHC od
predchadzajuceho urychlovaca. Cerveny Dump znamena ze je absorber
vlozeny a do LHC sa ziadne castice nedostanu, zeleny beam znamena ze su
absorbery vytiahnute a castice mozu byt injektovane.
Sirka medzier v riadku pod tym mi nie je uplne presne jasna, ale v
principe indikuju velkost apertury ktorou sa moze zvazok dostat do LHC.
Cim intenzivnejsi zvazok tym je ta apertura mensia aby presiel len
stabilny a kvalitny zvazok ktory neposkodi urychlovac.
V dalsom riadku dole je par obrazkov, teraz tam bezi graf na ktorom je
zobrazena intenzita zvazku ktory obieha ako funkcia casu. Je tam vidiet
kolko a ako sa injektovalo a ake su straty pripadne stabilita zvazku.
Byvaju tam obrazky z kamery ktora snima fluorescencnu dosku ktora sa
moze vlozit do zvazku aby ho bolo mozne fyzicky vidiet (napr. pri
nastavovani urychlovaca, zaber na platne
http://mediaarchive.cern.ch/MediaArchive/Photo/Public/2009/0911187/0911187_92/0911187_92-A5-at-72-dpi.jpg
ukazuje tri obehy). Podobne je do drahy zvazku vlozena doska v mieste
kde sa likviduje, aby bolo vidiet ako sa ho podarilo rozlozit na velku
plochu. Toto sa ale neda pouzivat v normalnej prevadzke lebo dochadza k
velkemu rozptylu.
Nalavo dole su aktualne informacie od operatorov. Napravo dole je par
dolezitych flagov, myslim ze su samovysvetlujuce :-)
Experimenty obsahuju extremne citlivu elektroniku ktora sa koli
nebezpecenstvu poskodenia aktivuje len v pripade ze su obiehajuce zvazky
stabilne (posledny flag).
b.