Domaci lasergame & kviz:-)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Úterý Prosinec 8 20:33:31 CET 2009

Nejsem si jist, ale mám za to, že laserová ukazovátka smí mít dle normy max
1 mW.

Co se klasických  LED a optiky týče, tak jde jen o to, zda se podaří
kombinace "patřičný výkon projde zorničkou" a "oko jej dostatečně zaostří".
Určitě je na to nějaká norma, ale nevím jaká.

V prvním přiblížení bych vycházel z faktu, že člověk je denní živočich a
jeho oči tedy musejí snést náhodný zásah přímým slunečním světlem 0,6-1
kW/m2 při rozbíhavosti svazku asi 1:100 (přesně je to průměr slunce /
vzdálenost země-slunce). Obecně jde tedy o to, aby zdroj světla nebyl
jasnější, než sluneční kotouč. Tzn. když vyfotíte slunce tak, aby nebylo
přeexponované a se stejnými expozičními parametry vyfotíte i testované
svítidlo, tak by při porovnání fotek nemělo být jasnější.

V druhém přiblížení je nutno si uvědomit, že do oka proniká i krátkovlnné
IR, které např. bílá LED obvykle neprodukuje, ale slunce ano. Z hlediska
bezpečnosti oka je tedy slunce jasnější, než na fotce, protože foťáky mají
IR filtr. Na druhou stranu je ale docela rozdíl, jestli stojíte v létě za
slunečného počasí venku, nebo jste v tmavé místnosti, kde svítí 1W LED. Pak
zas může být LED v důsledku širších zorniček nebezpečnější.

Závěr: Vyfotil bych oko za slunečného počasí a pak za tmy, z fotek určil
poměr ploch zorniček a v tomto poměru snížil max. předpokládaný bezpečný jas
svítidla.

PH

From: "kpr" <kpr@seznam.cz>
Předpokládám že by šlo vycházet i z normy která definuje rozdělení laserů do
laser class devices.
Třeba americká ? .... ANSI Z136

Co se týče LEDky tak to taky není tak jednoznačné, když uděláte dobrou
optiku a náhodnou se okem vyskytnete v ohnisku, tak máte nevratný zásah v
sítnici raz dva.