[OT] Kvalitni usporne zarovky IKEA

p brandejs@orlik.cz
Pondělí Prosinec 7 12:24:23 CET 2009

Nedavno byl na Discovery Channel díl Mythbusters. Tam řešili, zda je
pravdivá fáma rozšířená v USA,
že se nevyplatí zhasínat žárovku, protože při svém nominálním příkonu
spotřebuje méně energie, než
při zapnutí, kdy je vlákno studené. Svatá ty prostoto ... Samozřejmě vyšlo,
že energie na rozžhavení vlákna
žárovky se při normálním provozu (nažhavené vlákno svítící žárovky)
spotřebuje - no nevím to už přesně, ale nějak okolo 500 ms tuším.

Zajímavější ale bylo, že takto srovnávali i jiné světelné zdroje (úsporky -
fluorescent lamp a LED žárovky).
Ty samozřejmě energeticky vyšly podstatně lépe ALE při zkoušce zap/vyp, kdy
světelné zdroje periodicky zapínali-vypínali pomocí astabilního čas. relé,
šla první do kytek LED žárovka. Mám dojem, že pak bylo pořadí úsporka a
nakonec zářivka.

A to jsem si udělal radost a cca před měsícem si koupil LED žárovku :-(

P.B.

----- Original Message -----
From: "RV" <vicek.radek@cpost.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, December 07, 2009 11:23 AM
Subject: Re: [OT] Kvalitni usporne zarovky IKEA

A co vlastne chcete merit? Mimochodem my jsme meli pro zmenu zemepisarku
a biolozku, ktera byla take velmi zajimava ... - jenze ted jsem uz
starsi a chytrejsi a plne si uvedomuji dusledky Newtonova gravitacniho
zakona, kde ten stary pan zapomnel krome konstanty k jeste konstantu l
(vek) ve treti mozna 4. mocnine, ktera dramaticky meni situaci.

S tim zhasinanim je to IMHO tak, ze musite zapocitat spis opotrebeni
zarivky/zarovky jejim zapnutim a tedy naklady na amortizaci celeho
retezce. Pokud bezna zarovka vydrzi treba 300 zapnuti (realita pro 25W
zarovky s malym zavitem - bez rozdilu vyrobce) a stoji 60Kc tak vas
jedno zapnuti stoji 20 haleru. To je zhruba tolik kolik ta zarovka
prosviti za dve hodiny pokud se nepletu.

Radek Vicek