Re: Odsávačka

Sobota Prosinec 5 11:46:56 CET 2009

Tu vyfukovačku jsem viděl ještě za totáče, měli ji v ŽOS. Cákalo to cín
všude okolo, desku matlali silikonovým olejem aby se to dalo odloupnout.
Fakt silný zážitek, hnus. Tu licnu taky někdy na jednostranné desky
používám, přijde mi to šetrnější než odsávačka. Chce to lanko z hodně
tenkých drátků, dělám to stíněním ze stíněné dvojlinky. Samosřejmě hodně
tavidla.

Anděl

----- Original Message -----
From: "Glajc Pavel" <pavel.glajc@del.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, December 05, 2009 8:56 AM
Subject: RE: Odsávačka

Na jednostranné spoje jsou to rozhodně vyhozené peníze. Mě stála nějakých
6,5k, kupoval jsem ji někdy 95-97.
Dneska bych to za ni rozhodně nedal. (Osobně tak do 5k). Odsávačka je z
principu blbost. Z vlastní zkušenosti vím, že aby se dostal cín z těsného
prokovu je potřeba min 1,5at v trysce 1mm lhostejno kterým směrem,
pomineme-li rozstřik cínu po desce. Na to žádná odsávačka nestačí i kdyby
šla do absolutního vakua. V praxi odsávačky chodí na nějakých 500mmHg a to
je jen třetina požadovaného.
Parametry odsávačky SC7000 jsou asi v pořádku, výhrady bych měl snad jen k
množství vzduchu těch 15 l/min se mi nezdá v porovnání s kompresorem z
ledničky který mi dává 45l/min tohle je jen vánek. Možná je to způsobeno i
velmi častým zanášením filtru, při používání kalafuny je to fakt hrůza.
Sbíječkový efekt, jak tu popsal pan Anděl je také neodiskutovatelný fakt.
Pokud použijete odsávačku k profuku, velmi rychle chladne. Tělíko má
relativně malý výkon. Regulace je však uspokojivá. Další co bych jí vytkl,
je že v základním vybavení je tryska 1mm a to je moc. Dá se koupit i 0,8 ale
je to dalších patnáct stovek. Taky bych uvítal v základním vybavení nějakej
stojánek neboť rozpálenej kus na stole také není to pravý vořechový. Tuhej
kabel k odsávačce také nepřidá. Výhodu v odsávačce spatřuji hlavně v tom,
pokud jedu na servis a čekám výměnu brouka v prokovu, tak mám malej krám v
kufru s kterým se to jakžtakž dá.
Teď k mnou používáným metodám:
Osobně prefuruji jednoduchost.
Jednostranné spoje, jednoznačně licna nebo silikonový šlauch používaný
Danhardovým kocourem a zde v konferenci byl tento způsob již popsán.
Stejnou metodu jsem kdysi dávno (85-87) podával jako zlepšovací návrh v
k.p.Žďas, byl však nepřijat z hygienických důvodů. Jak mi tenkrát napsal
přímo ředitel OHESu muselo by to být doplněno vyměnitelným náustkem atd. což
jistě uznáte, že k odsávačce za pár haléřů je blbost.
Osobně tento zlepšovák však považuji za jeden z nejvtipnějších. Prvenství v
konferenci však kocourovi neodpírám.
Na SMD opět licna nebo fígle popsané na stránkách pana Anděla (ohřev nožiček
naráz).
Nejhorší jsou prokovy. Na volné prokovy nejdříve licna za současného mírného
kruhového pohybu nožičky, aby se nožička utrhla od stěn, pak lze buď
součástku vyklepnout nebo používám stlačený vzduch z obyčejné pistole k
ofuku. Případnému rozstřiku zabraňuji ohrádkou z plastické gumy.
Těsné prokoky opět odsátí licnou, aby přebytečného cínu bylo minimum a pak
stlačený vzduch a výše popsaná metoda.
Na nejproblémovější věci mám amatérsky zhotovenou profukovačku s plynovým
(PB) ohřevem má těleso okolo 2kW (měřeno kalorimetricky) a výstupní tlak
okolo 3,5at v trysce 1mm. Tohle už zvládne skoro úplně vše.
Pokud Vás zajímá některá metoda podrobněji, klidně se rozepíšu.
Pavel Glajc
P.S.
Ještě mám Wellera s balonkem, taky není špatná volba.