Triak - nezastavil se nejak vyvoj, stmivace OSRAM?

Tomas Dresler dresler@hw.cz
Úterý Srpen 11 22:42:46 CEST 2009

DD, pridavam vyklad odbornika (dela v ST zakaznickou podporu):

Snubberless je obchodni znacka firmy STMicroelectronic :-).

Je to patentovana technologie.
Snubberless serie byla navrzena specialne pro pouziti triaku bez externiho RC clanku.
Dalsi tvrzeni je, ze Snubberless serie byla navrzena specialne pro pouziti s induktivni zatezi (z principu funkce lze s triakem fazove ridit pouze zatez s induktivnim charakterem, tj. Motor nebo resistivni zatez s civkou v serii(proto se do stmivacu dava velka tlumivka ~1 mH)). Capacitni zatez by triak znicila.
V predchozim prispevku nebylo zmineno, ze dalsim specifikem snubberless triaku je, ze se nesmi spinat v kvadrantu IV, tj. Kladnym proudem do gate pri zaporne polarite proudu. To omezuje pouziti pri spinani z MCU s kladnym napajenim. Pri novem navrhu neni problem s pouzitim zaporneho napajeciho napeti, ale pri nahrade to byt problem muze.

Technicky, existuji dva typy deju ktere ohrozuji spravnou funkci triaku.

1.) Odolnost vuci sumu charakterizovany parametrem dV/dt. Tato odolnost udava odolnost ve vypnutem stavu proti sepnuti, tj. Jak velke musi byt dV/dt aby se triac sepl bez pritomnosti spinaciho pulzu na gate. Obecne maji snuberless triaky tuto odolnost 2-3x vyssi.
Standard triak:BTA16-800BRG  Static(dV/dt) 400V/us Snubberless triak:BTA16-800BWRG Static(dV/dt)1000V/us

Pokud se v obvodu objebuji sumy s vyssi dV/dt da se triak ochranit RC obvodem (1-10 nF, 100 Ohm), neplest se snubber circuit

2.) odolnost pri vypnuti. Pri vypnuti triaku dochazi vlivem preruseni proudu v civce a fazovemu posunu mezi napetim a proudem k prepetovym jevum.
Tyto jevy mohou vest k nezadoucimu opetovnemu sepnuti triaku.
V datasheetu pro kazdy triak je uvedena max. hodnota narustu tohoto napeti a je nazyvana (dV/dt)c pro omezeni narustu tohoto napeti se pouziva RC clanek (snubber circuit 10-100 nF, < 75 Ohm ), lze zmerit na osciloskopu.
Pri tomto (dV/dt)c je uvaden (dI/dt)c tj. maximalni rychlost poklesu proudu.
Pro snubberless triaky se udava  (dI/dt)c bez omezeni velikosti  (dV/dt)c.
Coz je vyhoda pri spinani induktivnich zatezi.

Standard triak: BTA16-800BRG   (dI/dt)c 7(A/ms)  pri max.(dV/dt)c  10V/us
Snubberless triak: BTA16-800BWRG  (dI/dt)c 14 (A/ms) pri jakemkoliv (dV/dt)c

Dalsim vyvojovym stupnem jsou high temperature triacs. Maji vyssi odolnost nez snubberless triaky, pracuji do teploty 150°C bez zhorseni parametru, ve srovnani s standardnimi triaky. Vyhodou je pouziti mensiho chladice v pripade velkeho proudu. Nevyhodou je pouze max. napeti 600 V. Pro vetsinu aplikaci 230V je toto napeti dostacujici, ale pro rizeni smeru otaceni jednofazoveho asynchronniho motoru je toto napeti nedostatecne.

Na zaver tedy shrnu. Snubberless triaky nepotrebuji snubber circuit, pro omezeni odolnosti pri vypinani. Odolnost vuci ruseni je take vyssi, RC filter (viz.1) se pouziva pouze pokud neni cela aplikace ochranena  napr. na vstupu. Castecnou nevyhodou se muze jevit, ze tyto triaky neni mozne spinat pomoci MCU s kladnym napetim. Tj. Je nutne vytvorit zdroj zaporneho napeti.

Pro vetsinu jednoduchych aplikaci je lepsi pouzit snubberless triak, z hlediska vyssi odolnosti. Ve slozitejsich aplikacich, kde je nutno pouzit MCU s kladnym napetim, je nutne pouzit klasicky triak.

Do stmivace s analogovym ridicim obvodem (diak nabijeci RC obbvod) lze pouzit snubberless triak, vykon je omezen pouze vstupni tlumivkou, ktera musi limitovat narust proudu pri sepnuti v 90° na 50A/us. Stmivatelne zarivky od OSRAMu maji specialni obvod ktery detekuje uroven stmvani a podle toho ridi sepnuti MOFSFETu uvnitr.
Jinak se nestmivatelne usporky chovaji jako zatez s konstantnim odberem vykonu, tj, pri nizsim napeti odeberou vetsi proud a v nejhorsim pripade triak upecou.
Stmivatelne usporky pri poruse predradniku s nejvetsi pravdepodobnosti znici triak, ale vetsinou se znici samotna spirala drive nez predradnik a v te chvili se nic nedeje.
Stmivatelne usporky se zatim u nas neprodavaji, jelikoz nejsme perspektivni trh. V nemecku uz jsou.

S pozdravem

Jan Dreser

--
S pozdravem/with best regards