DSP od TI + knihovny na zpracovani signalu

Zdenek_Z zexy@centrum.cz
Sobota Duben 18 10:41:04 CEST 2009

Dobrý den,

zde bych chtěl upozornit na zde v konferenci nepříliš zmiňovanou řadu
multimediálních DSP Blackfin od konkurence - Analog Devices. Jedná se o
RISC procesorovou řadu s 16/32b instrukční sadou s širokou podporou
multimediálních algoritmů (např. speciální  instrukce pro video aplikace
a signálové zpracování).
Co se týče zmiňovaných periferií má tato řada procesorů nespornou výhodu
v jejich opravdu širokém spektru (UART, SPI, SPORT (např. pro ADC a
audio kodeky), PPI pro displeje TFT a video kodeky a příp. rychlé ADC,
CAN bus, Ethernet, USB a samozřejmě univerzální časovače třeba pro PWM
atd.). Výběrová tabulka je zde
http://www.analog.com/en/embedded-processing-dsp/blackfin/processors/selection-tables/Blackfin_Selection_Table/resources/fca.html
. Procesory potřebují pro zavedení programu  externí flash paměť a to
buď paralelní, nebo SPI. Je možné u některých typů použít pro boot i
UART. Pro větší aplikace je samozřejmostí SDRAM řadič, některé nové typy
podporují  i DDR paměti. A teď pro vás to nejdůležitější - programové
prostředí podporované přímo výrobcem procesorů je VisualDSP++, které je
k dispozici i zdarma v testovací 90-denní verzi. VisualDSP++ obsahuje
standardní knihovny, knihovny pro signálové zpracování (iir, fir, fft,
cfft, konvoluce, 2D fft, 2D konvoluce atd.). Je zde volně k dispozici
(zakomponované v rámci prostředí VisualDSP++)  i  tzv.  VisualDSP
Kernel (VDK) pro podporu  multithreadových aplikací. V rámci VDK je
možné použít i ethernetový stack na bázi volně šiřitelného lwip stacku
(podpora TCP/IP, DHCP atd).  V neposlední řadě je  nutno zmínit  i
velice významnou podporu ovladačů (Visual DSP driver model) pro všemožné
audio a video kodeky, AD/DA převodníky, displeje. Dále je možné využívat
softwarové moduly pro podporu MPEG4, H.264, Dolby Digital a tak ...
Musím podotknout, že mám s prací v těmito prostředky veskrze kladné
zkušenosti, byť tvrdě nabyté, ale to bude asi +/- stejné všude jinde.
Závěrem nesmím zapomenout i na existenci dnes tak populární platformy OS
ucLinux s rozsáhlou podporou několika typů procesorů Blackfin.

S pozdravem Zdeněk