RE: OT: platební karta

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Středa Duben 1 11:07:51 CEST 2009

To není pravda.
Toto tvrzeni je v rozporu s podstatou trestneho cinu neopravneneho drzeni
platebni karty podle § 249b,
v rozporu s obecnym pojetim prava, v rozporu s nalezem Ustavniho soudu a
dokonce i s stanoviskem nejvysiho statniho zastupitelstvi.

Nebudu to podrobne pitvat jen nekolik poznamek

Co je drzeni veci, abych mohl rici , ze nekdo neco drzi musi:
1. drzitel musi mit vec ve sve skutecne moci, neboli musi vec skutecne -
fakticky - ovladat (složka faktická, resp. objektivní)
2. drzitel musí mit zaroven vuli s veci nakladat jako s vlastní neboli jako
by mu    patrila (slozka subjektivní - tzv. animus possidendi).
Pricemz musi byt splneny obe.
V tomto konkretnim pripade byla splnena pouze fakticka slozka, tj. tato
osoba mela vec ve sve  moci, neboli ji fakticky  ovladala, avsak nakladala s
ni jako s cizí, tj. chybela ji drzitelska vule (znala PIN a rekl ji ho
vedome najitel => provadela nakup ve jmenu majitele), neslo o drzbu, nybrz o
stav oznacovany jako detence, resp. pravo detence (ius detinendi) (coz ovsem
navenek  neni treti osobe nikterak zrejme a neni to vubec dulezite, jde o
samotny fakt). Tato osoba není tedy drzitelem, nybrz pouhym detentorem.
Typickym prikladem budiz napr. detentorem veci je jeji najemce, vypujcitel,
schovatel, osoba zastupujici atd.
Tolik obecne pravo.

Abych mohl byt z § 249b obvinen musi mi byt prokazan primy nebo neprimy
umysl tento cin spachat a to rozhodne neprokazu pokud si pujcim kartu od
manzelky a manzelka mi ji pujci. Tolik vyklad k danemu tresnemu cinu.

Nyni nalez ustavniho soudu. Pachatel se dopustil loupezneho prepadeni, kdy
napadl chlapa zmlait ho a odcizil mu tasku v ktere byla mimo jine i
penezenka a nekolik platebnich karet. Vsechny ceske soudy ho odsoudili mimo
jine i za neopravnene drzeni, hoch to dotahl k ustavnimu soudu a ten
rozhodl, ze se nejedna o tento cim, protoze pachatel nemohl vedet, ze v
tasce budou karty a tudiz z samotneho faktu, ze ukradl tasku a nasledne mel
u sebe karty nelze odvozovat ani dovozovat spachani tohoto trestneho cinu.
Nalezy US jsou automaticky judikaty zavaznymi pro ostatni soudy.
Toto sice nelze primo aplikovat na zde probirany pripad, uvadim to pro
dokresleni.

V konktetnim  pripade nesedi umysl ani drzba.
Na zaver jeden paradox, pokud vystavim manzelce kartu na jeji jmeno k svemu
uctu, pak se budeme rozvadet a ja ji tuto kartu seberu, proti jeji vuli, a
budu s ni chtit platit, toto mi prokazi bude se paradoxne jednat o trestny
cin § 249b. On cin se tyka te platebni karty nikoliv prostredku na ktete je
vazana , tzn. penez na mem uctu, tj. penez mich  :-)

Na zaver, banky v CR chteji, aby se obchodnik pokusil overit totoznost
drzitele PK u plateb nad 1000E u nizsich castek jde ciste o aktivitu
obchodniku a obecne pokud svou totoznost neprokazu nemuze me nikdo nutit,
mohou mi vec sice neprodat, ale proc by to delali, kdyz tu jsou od toho, aby
prodavali :-)

Omlouvam se pokud to bylo dlouhe.

PN