[OT] Cern - nehoda

Jindra Polívka jpolivka@mbox.vol.cz
Čtvrtek Září 25 13:38:20 CEST 2008

Je to naprosto uzasne, ze je jen tak malo chybek. Kdo nekdy neco
konstruoval, tak vi jak to byva. Jeden cas jsem se musel zabyvat i
statistikou chybovosti lidskeho cinitele a i pres nekolikanasobnou kontrolu
lidmi prosly chyby, sice malo, ale prosly.
Na to jak je to veliky projekt, tak je to uzasne.
Jindra Polivka

nie, tento je iny, resp povaha udalosti je ina, Do detailov zabiehat
nemozem, ale mate to vsade v novinach :-)
Vsetky magnety boli zlozene, ochladene a otestovane na plny vykon v
testovacej hale. Kto tu bol na exkurzii tak ju urcite videl, bola to
jedna z vykladnych skrini :-) Potom sa hotove magnety uskladnili, ked
prisiel na ne rad tak sa odviezli, zatiahli do tunela a nainstalovali.
Elektromagneticke sily su tam enormne (niekde som videl ze su v rade
MN/m), takze kazda cievka potrebuje urcitym poctom cyklov 'vytrenovat'
aby sa kable vinutia usadili a vsetko fungovalo ako ma. Tomu
problematickemu magnetu sa nieco asi stalo takze fungoval len do par kA
a potom sa mu uz nechcelo. Kedze je nominalny prud pre dosiahnutie plnej
energie urychlovaca ca. 12kA tak to je celkom neprijemne ale nie je to
limitujuci faktor. Nominalne parametre sa ale maju dosiahnut az za 1-2
roky, takze pre zaciatok to nevadi. Pred dosiahnutim plnych parametrov
bude treba aj tak vsetko rozmrazit a opravit drobne nedostatky a
aplikovat ziskane poznatky, takze sa pocitalo ze sa vymeni neskor.
U supravodivej masiny je ten problem ze veci sa nedaju opravovat ked sa
vyskytnu, aj ked je to len mala prkotina. Musi sa vzdy rozmrazit cely
sektor. Ludia ktori to projektovali a stavali odviedli uzasnu pracu. Ked
clovek vidi co vsetko za tym je a ako je to cele zlozite tak je az
neuveritelne ze vsetko funguje bez vaznych problemov ktore by zastavili
cely komplex.
b.