Digitalni osciloskop -> VNA

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Pátek Září 19 09:30:10 CEST 2008

no s batmanom nie su zarty :-)

> Kua, Dano... *trochu* dlha odpoved??? ;-) Pokusil som sa to stravit medzi dvoma hltmi ranajok a pritom odpovedat nieco co ma hlavu a patu synovi na temu Batman... ;-) Cim chcem povedat, dakujem, cenim si Tvoju snahu.

ano, vstupnym portom je zosilnovac, potom kopnes zvazok, ten preleti
skoro celu otacku (lebo snimace su obycajne pred zosilnovacmi) a odmeras
ako je nachylny na excitaciu.
> Takze, ak som to dobre pochopil, vstupnym portom meraneho geretu bol vstup zosilnovaca pre tie staticke vychylovace a vystupom nejaka sonda onuchavajuca zvazok niekde tesne za?

male ringy tu boli uz pred tym. PS bol viacmenej prvy urychlovac v
cerne, ten je tu uz od 50-tych rokov. Niektore komponenty su tam stale,
ludia ktori ich vymysleli a postavili uz vacsinou neziju. Dokumentacia z
tej doby je samozrejme takmer ziadna. Je radost sa o to starat :-) Ako
hovori kolega programator - princip TPCM (nechytat! funguje to). Tieto
male urychlovace - injektory su sice technologicky starsie, ale naroky
na riadenie su extremne vysoke. Kazdu sekundu totiz musia vyflusnut
zvazok ktory moze mat (a vascinou aj ma) uplne odlisne parametre a je
routovany pre uplne odlisnych klientov. navyse sa vyzaduje 100% uptime
lebo ked nejde injektor stoji cely komplex. A toto vsetko bezi na
hardware ktore bolo navrhnute pre jeden typ castic s intenzitou o 2-3
rady nizsou ako sa vyzaduje teraz.
SPS bolo postavene v 70-tych rokoch, vtedy cern expandoval na francuzske
uzemie. Bol postaveny novy komplex budov, teraz tu pracuje asi 1500
ludi, aj ja tu mam kancelariu a labaky. Samotna masina presla niekolkymi
stadiami, urychlovali sa protony, iony aj leptony. V urcitej dobe bol
SPS aj zrazac, dva protibezne zvazky sa zrazali v experimente ktoreho
meno sa mi nechce hladat, ale Rubbia na nom objavil W a Z castice a
dostal nobelovu cenu.
Menil sa tam hlavne vysokofrekvencny system ktory je odlisny pre rozne
druhy castic a pre rozne mody fungovania. Teraz vie robit len protony a
vyvijame novu elektroniku ktora bude buduci rok sluzit na urychlovanie
ionov.
Pre LHC sa recykloval tunel LEPu, bolo ale potrebne postavit nove
podzemne haly pre experimenty Atlas a CMS plus nejakych 10-15km novych
tunelov kade sa injektuje z SPS do LHC a kade sa zavazali magnety do
LHC. Transport totiz moze ist maximalnou rychlostou len par km/h a je
ich nejakych 1600 co by po normalnych cestach na povrchu sposobilo asi
znacnu nevolu miestneho obyvatelstva :-) Takto to tam zatiahol
automaticky navadzany robotovozik, tusim im to cele trvalo asi rok.