Digitalni osciloskop -> VNA

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Čtvrtek Září 18 22:28:32 CEST 2008

Jan Waclawek wrote:
> Co je to prosim prenosova charakteristika zvazku protonov? To sa meria medzi dvoma elektrodami medzi ktorymi beha zvazok? A co sa z toho da usudit?

zvazok obieha a pritom vykonava niekolko druhov oscilacii. Pozdlzne
oscilacie (v smere letu) sa volaju synchrotronove a suvisia s tym ze v
kazdom zhluku protonov (tych povedzme 10^10, volame to bunch) ma kazdy
individualny proton trosku odlisnu energiu takze leti trosku odlisnou
rychlostou. Keby si tam nemal ziadne sily tak po nejakom case by sa ten
zhluk rozliezol po celom obvode urychlovaca. Nato ale mame
vysokofrekvencny system ktory pomocou megawattov :-) vytvori v
urychlovacich dutinach megavolty a toto elektricke pole spomali rychle
castice a zryhli pomale castice, takze vo vysledku ostane zachovana
struktura a cely zhluk bude obiehat vo forme zhluku alebo oblacika ;-)
Druhy typ oscilacii je priecny, kolmy na smer pohybu. Tieto oscilacie su
zase dane magnetickym polom fokusacnych a defokusacnych magnetov,
korekcnych magnetov a pod. Zvazok vykonava takzvane betatronove
oscilacie. Neobieha presne po kruhovej trajektorii ale jemne okolo nej
osciluje (napr. polomer obehu v lhc bol ~4300m a tato oscilacia ma
amplitudu povedzme 2mm) . Stredna trajektoria je samozrejme kruhova.
Pocet period tejto oscilacie za jeden obeh sa vola 'tune'. Bez tychto
dvoch typov oscilacii by kruhovy urychlovac nefungoval. Tolko teoria a
idealny svet.
V realnom svete magneticka optika nie je idealna, rozne
elektromagenticke polia vytvorene letiacim zvazkom, zvlnenie prudu
injekcneho magnetu (rovnaky efekt ako ked hodis pod zlym uhlom plochy
kamen na vodu, bude poskakovat) a pod. maju nepriaznivy vplyv na
obiehajuci zvazok a sposobuju jeho nestability, napriklad tu posledne
spominanu v priecnom smere.
U velkych urychlovacov moze byt tato nestabilita az fatalna a moze
sposobit stratu kontroly nad zvazkom, nehovoriac o degradacii jeho
kvality. Preto je nutne tieto oscilacie tlmit. Robi sa to aktivne,
pomocou elektrostatickych vychylovacich elektrod dlzky niekolko metrov,
v oboch rovinach (hor/ver) ktore su napajane elektronkovymi
zosilnovacmi. Poskytuju napatie ~10kV so sirkou pasma ~3kHz - 20MHz a
dokazu kopnut zvazok o par mikroradianov a po urcitom pocte obehov tieto
parazitne oscilacie uplne utlmit, alebo ich tlmit konstantne pocas celej
doby.
Je to system so spatnovazobnou sluckou s umelym vlozenym oneskorenim
(mimochodom dalsia vec ktora bola rozpracovana v cerne a pouziva sa uz
bezne v priemysle). Na viacerych miestach urychlovaca (najlepsie
vzdialenych medzi sebou 90 stupnov periody tejto oscilacie) su
umiestnene zariadenia ktore meraju okamzitu polohu kazdeho jedneho
zhluku prelietajucich castic. V pripade lhc je to moja karta, ktora to
robi kazdych 25ns. Zmeria signaly, fpga vypocita polohu a gigabitovou
linkou to posle do signaloveho procesora. Tento da dokopy informaciu zo
vsetkych meracich bodov a vypocita kolko bude treba 'kopnut' zvazok ked
nabuduce (to je to vlozene oneskorenie) preleti cez tie vychylovacie
platne a vygeneruje na nich prislusne napatie.
Kedze ide o spatnovazobny system aby to bolo cele stabilne a aby to
fungovalo tak ako ma je nutne dokladne zmerat odozvu s otvorenou sluckou
(open loop response). Podla toho sa nastavia vsetky parametre
regulacnych a spatnovazobnych sluciek -> trochu dlha odpoved, ale toto
je ta prenosova charakteristika.
Podobne je nutne vypocitat a zmerat odozvu v pozdlznom smere a podla
toho nastavit regulacne slucky aby boli stabilne a aby sa dosiahli
pozadovane vysledky.
Toto teraz robime, to je ten prechod z volneho zotrvacneho pohybu na
plne kontrolovany.

> Tak to by ma zaujimalo, ako ste toto riesili...?

Da sa to vyriesit viacerymi sposobmi. najjednoduchsi je ze pouzivame
stale ten stary analyzator a fotoaparat :-)
Na preklenutie medzier v meranom signale sa da pouzit pasmovo priepustny
filter ktory ma impulznu odozvu dlhsiu ako medzery v signale, takze ho
trochu vyhladi. Toto je ale trochu nebezpecne, lebo treba urobit velmi
starostlivo kalibraciu a filter matematicky vynat z nameranych vysledkov.
V lhc je tento typ merania nemozny takze sme network analyzer
implementovali priamo do riadiacej slucky. Modul signaloveho procesoru
ma v sebe implementovanu dds (bezi to cele na dost velkom fpga lebo sa
vyzaduje velmi vysoky vypoctovy vykon a rychlost zaroven) a porovnava
zmeranu polohu a oscilacie s budiacim signalom.

> Mnojo, s meranim je to presne ako s riesenim diferencialnych rovnic: najlepsie sa riesia tak, ze vopred vieme ako vyzera (aspon priblizne) vysledok...

jj, presne tak :-)