Digitalni osciloskop

Lukáš Grepl L.Grepl@sh.cvut.cz
Čtvrtek Září 18 11:56:16 CEST 2008

> Jenze ty "jine signaly nez sinus" musi obsahovat harmonicke slozky,
> ktere mohou byt jiz mimo frekvencni rozsah vstupnich zesilovacu a tim
> padem napr. ze vstup 100MHz trojuhelniku se dostane na A/D prevodnik uz
> jen ten 100MHz sinus. Krome drive uvedenych moznosti tedy zatim nevidim
> prinos/duvod pro vyssi vzorkovaci frekvenci nez nyquistovou.

Ty "jiné signály než sinus" můžou být třeba taky aperiodické - např.
budu chtít změřit zpoždení dvou nábežných hran. Pokud budu mít 1GSps
osciloskop (i třeba se šířkou pásma 100MHz nebo i méně), jsem schopen
rozlišit 1ns interval, interpolací i méně. Při vzorkování 200MSps už to
půjde méně přesně.
Je třeba taky nezapomínat na to, že vzorkovací teorém platí jen za
určitých, v praxi nereálných podmínek - předpokládá mj. nekonečné trvání
signálu (nekonečné množství vzorků k rekonstrukci), což není u
osciloskopu tak docela splněno. Také antialiasingový filtr na vstupu
nemá (ani zdaleka) nekonečnou strmost. Z těchto a asi i dalších důvodů
je tedy potřeba použít vyšší koeficient mezi vzorkovací frekvencí a
šířkou pásma než 2.

Lukáš Grepl