Elektronicka ochrana sym. zdroje

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Pondělí Září 15 16:13:55 CEST 2008

2008/9/15  <dasl@tchibo.cz>:
> Mám takový problém, potřeboval bych udělat na výstupu symetrického stabilizovaného zdroje
> elektronickou ochranu proti přepětí, ke kterému by mohlo eventuelně
> dojít v případě nějaké poruchy (např. proražení trafa, vada stabilizátoru apod.).
>
> Ideální fukce by byla, aby se odpojil výstup obou větví (při poruše na kterékoliv z nich) resp. napětí kleslo k nule
> a přitom by tato ochrana byla "vratná", tj. při návratu napětí pod určenou mez
> by se výstup opět připojil, nejlépe plynule.

Proč má být ochrana vratná, když předpokládaná porucha je nevratná?
(proražení trafa, vada stabilizátoru)

O jaký napětí jde?

Jen tak zkusmo jsem si něco načmáral, na obě větve jsem pověsil
zenerku (transil, šel by použít asi i varistor), předjištěnou
pojistkou - pokud vzroste napětí, zenerka se otevře a spálí pojistku.
Paralelně ke každý zenerce je relé, které spíná protější větev
(kontakt relé je úplně na výstupu, tj. až za pojistkou). Takže když
shoří pojistka v jedné větvi, relé rozpojí i druhou větev. Fungovat to
bude, rychlý to bude tak, jak rychlá tam bude zenerka, relé je trochu
pomalejší, ale to odpíná jen aby zařízení nebylo z ničehož nic
napájené nesymetricky - při poruše obou větví najednou by měly shořet
obě pojistky.

Je to jen princip, ve finálu by se musela použít asi výkonová zenerka
nebo posílená tranzistorem.

Pavel Kadečka.