LHC: druhy beam presiel

Galloth lordgalloth@gmail.com
Pátek Září 12 10:17:29 CEST 2008

Co se tyce algoritmu, tak to je muj predchozi prispevek (doufam ze do
konfery dosel). Co se tyce paralelnich pocitacu, tak mate pravdu,
rezervy tam jsou opravdu velke, ALE: ne kazda uloha je jednoduse
paralelizovatelna, navic i pokud se vam ulohu podari paralelizovat,
tak pro n procesoru nedosahnete zrychleni n (obcas ano, vetsinou ne).
Dalsim rpoblemem paralelnich stroju je synchronizace. Pri spouste uloh
musite jeste navic resit synchornizovani jednotlivych "procesoru", coz
je dalsi komunikace a s tim uz mohou byt pri vysokych rychlostech
problemy.
Navic vetsinou pri opravdu paralelnich algoritmech mate pocet
procesoru jako funkci vstupu. Jinymi slovy, tak jako udavate casovou
slozitost algoritmu, tak take udavate, kolik procesoru je treba pro
dany algoritmus pri danem poctu vstupu. Prikladem budiz Bucket Sort -
optimalni algoritmus razeni. Ten potrebuje log(n) prcesoru a seradi
prvky v n krocich (je tedy optimalni => ve vysledku spotrebuje tolik
"vykonu" kolik by spotreboval sekvencni algoritmus). Nemuzeme
samozrejme uvazovat, ze dane procesory budou P4, protoze se po nich
chce pouze razeni a spojovani posloupnosti.
Takze zaverem, ona ani ta paralelizace neni jednoducha vec a zase je
treba ji venovat spoustu usili na algoritmicke urovni a to si vyzada
spoustu casu. Ocekavat, ze za par let to bude vsechno krasne fungovat
je myslim stejne naivni, jako bylo tvrzeni odborniku s MIT v dobe
zacatcich robotiky (omlouvam se ze si nepamatuji rok), ze budou mit
robota ktery porazi cloveka v sachach (bude tahat fgurkami a koukat na
sachovnici kamerou) do konce roku. Tento cil neni splnen jeste dnes. A
to je to alespon 20 let.
PS: Jeste k tomu routovani a filtrovani sitoveho provozu. Mam takovy
pocit, ale jisty si nejsem, ze existuje nejaky matematicky dukaz,
ktery rika, ze nejde navrhnout algoritmus, ktery bude filtrovat pakety
(jen podle hlavicky - tedy ZDROJ, CIL, PORTY, FLAGS, ..) v konstantnim
case (to je treba 10ns/paket) s linearni prosotrovou slozitosti -
brano podle poctu pravidel.  A to plati bez ohledu na pocet procesoru
(obecne vypocetnich jednotek, nejen klas proc.) - tedy pokud si to
pamatuju spravne a vubec to plati :-)
Honza