LHC: druhy beam presiel

Bc. Marek Pavlu pavlu@HWserver.cz
Čtvrtek Září 11 14:22:48 CEST 2008

Jen tak mimochodem, vemte si, ze nas pobyt na Zemi je omezeny mirou paliva
pro Slunce.
Az dojde, tak to tady proste konci:). Takze se odsud taky musime jednou
nekam trhnout:).

Je to sice radu mld. let, ale nidko prozatim netusi jak dlouho nam bude
trvat pochopeni detailni podstaty toho, cemu rikame prostor. Ono uz ted je
jasne, ze cestovat postupnym urcyhlovanim ma smysl jen tak pro Solarni
system.
Takze budeme potrebovat efektivnejsi zpusob cestovani, aby lidstvo
prezilo...

Tohle je daleka budoucnost. A ted ta pritomnost.
Vemte si, ze za vyvojem jen jednoho odvetvi, pocitacu stoji do znacne miry
prave casticovy vyzkum a samotne pocitace funguji opet na zaklade
fyzikalnich zakonu. Mnohe z nich jsou stare i sto let(elektromagnetismus),
jine jsou mladsi(kvantovka). A obecne, fyzika ovlivnila mnoho oboru jako:
matematika(dnes se matematika rozsiruje, aby pojmula problemy, na nez fyzika
narazi, drive fyziuci v  matematice nasli, co potrebovali).
chemie - z principu zde plati elekromagnetismus, kvantova mechanika
medicina od leku az po diagnosticke pristroje
vypocetni technika
Ten vycet je dlouhy:)...

A ted si predstavte, ze zijete v dobe pred sto-stopadesati lety a fyzici,
repsketive tehdy jeste filozofove se zaobiraji jakou elektrinou. Pro mnohe
to byla zbytecnost, protoze prevladaly pro ne PROBLEM PRAKTICKE.
Jenze  dnes vime, jak tehdy pro vetsinu lidi neprakticke zalezitosti jako
vyzkum elektriny jsou pro nas zcela nutne.
Takze to berte tak, ze ten vyzkum muze prinest objevy vedouci k aplikacim
pro prakticky zivot treba vasich deti, vnoucat, ktere si dneska nikdo
nedovede ani predstavit.

Lide musi pochopit, ze zakladni vyzkum neprinasi okamzite vysledky v
aplikacich, nicmene dopad aplikaci postavenych na zaklanim vyzkumu je
naprosto jasny. Nicmene mezidobi, zakladn vyzkum - aplikovany vyzkum jevi
znamky akcelerace.
Napr. dopad nekterych Newtonovych praci na aplikace mel prodlevu par set
let:).
Dopad obecne teorie relativity na aplikace trval mene nez sto let(napr. GPS
system).
Dopad kvantove mechaniky na aplikace cca pulstoleti(napr. polovodice).

Takze to opravdu vypada na akceleraci a tim zkracovani prazdne mezery mezy
zakladnim vyzkumem a aplikacemi.
Tim mene je vsak pohopitelne, ze lide nevidi dopad tech poznatku...

S pozdravem,
		Marek Pavlu