umirajici triak

Koder Petr Koder.Petr@azd.cz
Pátek Září 5 08:58:45 CEST 2008

Dekuji vsem za reakce, odpovim v jednom emailu na vetsinu dosavadnich nametu a pripominek. Dost jsem nad problememm premyslel ještě před odeslanim dotazu do konference, takze nejsem uplne nepripraven...
Nechci se dopidit k vysledku nahodnym pokusem. Rad bych nasel "jadro pudla" a necemu se priucil.

Snubber obvody u triaku nemam (zadne R+C(+D)). Je k nemu paralelne pouze varistor pro omezeni spicek. Zapojeni RC clanku snizi dU/dt, to chapu. Doted jsem ale zil v predstave, ze prekroceni tohoto parametru znamena jenom "neocekavane" sepnuti. Nejsou-li prekroceny hranicni hodnoty napeti a proudu resp. vykonova ztrata, nemelo by podle meho nastat nic, co by triak poskodilo. Nebo se pletu?

Civku do serie s motorem asi dam. Omezi se tim dI/dt (to by triaku vadit mohlo - lokalni prehrivani prechodu). Tenhle parametr mají triaky proti tyristorum vyrazne horsi. Takze by mohlo byt resenim pouziti dvou tyristoru (mechanicky zatím neprijatelne - mam uz peknou krabicku). Včera jsem brusku otevrel a na vstupu ma ještě filtracni kondenzator 0,22mikro (mozna i civka). Ten C zrejme dI/dt zhorsuje (motor je v zasade indukcnost a ten by tak velke dI/dt mit nemel). Triak zde navic pracuje povetsinou v rezimu, kdy spina v okoli maxima napeti.
Civka s "proudove kompenzovanym" vinutim ale asi nebude to spravne, nebo je to jinak? Preci proud proteka civkami obema smery a pro tento proud ma tedy civka malinkou indukcnost (indukovane pole se kompenzuje). Jestli se nepletu, tenhle typ odruseni je vhodny pro asymetricke ruseni. Civku bych tam videl spise "klasickou" s jednim vinutim nebo dvojici samostatnych.

Odruseni mam v ramci moznosti "poctive" na vstupu regulatoru (2x blokovaci kondenzator 1mikroF a 2x indukcnost kolem 25mikroH), ale na vystup jsem dal jen ten varistor paralelne k triaku.

Posilit triak na parametrech jsem uvazoval, ale tento snese 25A a 800V. To by mělo byt dostatecne. Nehlede na pozadavek pouzdra TO220, ve kterem jsem moc "silnejsich" bezne nevidel. Vykonove (chlazeni) také ve spojeni s chladicem vyhovuje. Odzkouseno odporovou zatezi 3kW a plnym uhlem otevreni, kdy teplota chladice neprekrocila 70 st.C. Mozna zkusit jiny typ. Ty me BTA140-800 jsou snad origo Philips a v jinych aplikacich zatim nedelaji problemy.

Pretizeni triaku strednim proudem vetsim nez povolenym je nepravdepodobne. Motor ma vmitrni ss odpor 12 ohmu (včera mereno). Takze i ten rozbehovy proud by mel byt pod 25A. Navíc triak umira při malem uhlu otevreni, kdy je stredni proud maly. Maximalni proud byl v poslednim pripade umrti ještě omezen odporem 50m prodluzovaku. Spickove ma snest tenhle triak cca 200A (jedna perioda), 700A po dobu 1ms neopakovane.

Ovladani ridici elektrody obvod U2008B zajistuje velice pekne (alespon teoreticky). Kontroluje sepnuti triaku a pokud triak nesepne nebo se rozepne predcasne, obvod ho zkusi znovu serii pulzu zapnout. Proto je tento obvod vhodny i pro rizeni indukcni zateze. Navíc tenhle odvod zapina jenom ve "vhodnych" kvadrantech (tj. zapornym napetim na ridici elektrodu). Proud ovladaciho pulzu je kolem 50mA.

Stejnosmerne buzeni tomuto spotrebici opravdu nevadi. Na osciloskopu se nezda, ze by byla perioda nesymetricka (ss. Slozka po integraci).
Provizorne jsem brusku napajel ze ss laboratorniho zdroje. Napeti ss pro srovnatelny chod jako s regulatorem je 40V a 5A.

Souhlasite s uvedenym nebo nekde uvazuji spatne?
Muze prekroceni dU/dt poskodit prechod (ostatní parametry do limitu)?
Parametr dI/dt je v horsim pripade 10A/mikrosekundu (v lepsim 50A/mikrosekundu) a tak by mela zarucene stacit pro omezeni strmosti civka 30mikroH. Pro 50A/mikrosekunu cca 7mikroH. Pocitam spravne (pro napeti 330Va idealni spinani, na vystupu "skorozkrat")? Vychazeji velice male indukcnosti, které uz ted v obvodu ac neumyslne (vodice, plosnak...) asi budou.

Dik za trpelivost a pomoc
Petr