umirajici triak

Jozef Racek Jozef_Racek@tempest.sk
Čtvrtek Září 4 18:05:48 CEST 2008

Motor je indukcna zataz, preto su fazove posuny medzi U a I.
Hlavne pri nizkych otackach je mozne, ze riadiaci impulz pride
teesne pred prechodom prudu nulou (a tym sa zda, ze nezopol), alebo po
nej a triak zostane otvoreny "nepochopitelne dlho" - az do dalsieho
prechodu prudu nulou, ktory je uplne inokody ako prechod napatia nulou.
Pre riadenie triakov pre inu ako odporovu zataz sa pouzivaju
o nieco zlozitejsie zapojenia, ktore pustaju seriu pulzov, alebo drzia
riadiace napatie cely pozadovany cas zopnutia.
Skuste pohladat riadiace obvody pre spinanie triakov pre indukcne, alebo
kapacitne zataze. Da sa k tomu najst celkom dost teorie a aj nejake
zapojenia. Pamatam si na riadenia triakov a tyristorov v kvadrantoch a
to, ze nemaju rovnaku citlivost v roznych kvadrantoch.
Toto som riesil niekedy pred asi 3-4 rokmi na riadenie bodovej zvaracky,
takze uz len lovim z davnej pamate. Ako "spravny" konstrukter
amaterskych veci som sa k napisaniu a kompletizacie dokumentacie
nedostal. Ak najdem nieco zo zachranenych udajov stareho PC, tak poslem.
Davam tomu vsak asi iba 10% sancu.

Dalsie moznosti problemov mozu byt impulzy z komutatora.
Skuste dat na vystup regulatora filtre ( najlepsie LC ) a testnut to.
Skuste regulator zapojit do odporovej zataze a chytit nezopnutie, alebo
inu anomaliu...
Skuste dostat na 2 kanal osciloskop priebeh napatia a prudu pri roznych
otackach a zataziach.

Dodo.