umirajici triak

Koder Petr Koder.Petr@azd.cz
Čtvrtek Září 4 14:52:26 CEST 2008

Zdravim konferu,
Mam jeden problemek a rad bych slysel nazory a zkusenosti jak toto resit.
Jedna se o jednoduchy regulator vykonu s rizenim uhlu sepnuti s obvodem U2008B. Triak byl 2x BTA140-800 (25A/800V).
Po pripojeni uhlove brusky a regulaci pro nizke otacky umira triak. Poprve odesel jen v jednom smeru, podruhe v obou smerech. Zda se, ze se poskozeni projevuje snizenim prurazneho napeti az k 5V. Takze vlastne se sam spina bez ohledu na ridici elektrodu. Elektricky se zda podle mereni multimetrem az na tuto poruchu OK. Prehratim pouzdra to zrejme nebude. Chladic je dostatecny. V obvodu je jako ochrana pouze varistor s pruraznym napetim asi 600V. Vystupni filtr není. Bruska ma podle stitku vykon 500W, ale spickovy proud rozbehu bude asi velky.
Po sestaveni regulatoru jsem funkci zkousel na odporove zatezi vykonu cca 3kW. Vse fungovalo. Po pripojeni flexy zezacatku regulace nesla (zrejme velke dU/dt od komutatoru) a vykon hodne kolisal. Po chvilce ale regulator chodil a dal jsem problem neresil. Tedy do umrti triaku. Po jeho smrti jsem jej nahradil stejnym typem, ale chladic jsem zvetsil. Ten druhy umrel asi po pulhodine práce.

Nemate prosim někdo napad, co by mohlo tyto zavady zpusobovat a jak jim predejit? Napada me prekroceni max. dI/dt.
Mozna ještě spatne sepnuti (proud Igt). Tedy na ridici elekrodu puls prijde, ale triak nesepne. Na osciloskopu jsem par takovych period chytil.

Petr