nabijec aku 24V

Vláďa Anděl vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Říjen 31 21:27:06 CET 2008


Aha, já myslel že se jedná o baterky používané u ČD. Tam se od jakživa 
používá alkalika a má životnost 10-20 let. Olovo bylo jako startovací jen na 
Sergejích, ale to už je taky spousta let. Teď přišli s olověnýma gelovkama s 
předpokládanou životností 10 let. Zatím je to velký prů..r. Vadí tomu když 
se nechá odstavený vagón svítit a nedej bože při tom mrzne, vadí otřesy 
které jsou na dráze větší než v autě, chce to přesnější dobíjecí napětí. 
Problém je, že někdo rozhodl že se už alkalika nebude kupovat. Slováci s 
gelovkama začali dřív a už pochopili že je to blbost a vrací se k alkalice. 
U těch aku vozíků je situace jiná. Ví se kolik toho může za směnu najezdit, 
nabíjí se pravidelně, otřesy minimální.
Anděl

----- Original Message ----- 
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, October 31, 2008 8:39 PM
Subject: RE: nabijec aku 24V


No v manipulační technice se používá v 80% případů olovo s tekutým 
elektrolytem. Gelovky se dávají jenom tam, kde zákazník nechce zřizovat 
nabíjecí místo (typicky prodejny s potravinami - Kaufland a pod).


L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On 
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Thursday, October 30, 2008 10:58 PM
To: HW-news
Subject: Re: nabijec aku 24V

Bavíme se o olovu? O gelovkách? Olovo by právě mělo mít malé samovybíjení 
(menší než alkalika) a u dráhy se zas tak dlouho nepoužívá, tak by ty 
baterky ještě neměly být na konci životnosti. Ale ty lidi tam dokážou 
zlikvidovat snad všechno :-)) Životnost gelovek je velmi závislá na 
dobíjecím napětí a nechávat ty baterky dlouhodobě na nabíječce je ta 
největší blbost. Pokud ty baterky jsou za den na polovičce, měly už dávno 
skončit na sběrném dvoře. Ostatně tyhle trakční gelovky prý mají vydržet 10 
let a co jsem tak slyšel, 2 roky už je úspěch. Pokud jde o alkaliku, některé 
hodně staré články mají strašné samovybíjení a vlastně se tím neustálým 
dobíjením přebíjejí ostatní. Zase je to v lidech, těch pár článků zavčas 
vyhodit. Ale alkalika zase snese všechno, i to dlouhodobé přebíjení - teda 
pokud se dolívá voda. Což je někde v depech taky problém... Ale situace se 
proti době před 20 lety (kdy jsme se s tím začali zabývat) značně zlepšila.
Tehdy nebyl problém nafasovat nové články, kdo by se zabýval s údržbou. Dnes 
všichni koukají na peníze a chovají se tak, aby ušetřili :-) Anděl

----- Original Message -----
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Thursday, October 30, 2008 9:41 PM
Subject: RE: nabijec aku 24V


Omlouvám se za zpoždění, dříve jsem se k mejlu nedostal.
Jo je to za prvé - zákazník si dá baterku na nabíječku, ta ji za 8 hodin
nabije a pak ji vždycky 1x za 48 hodin došťouchne na max. Ony ty trakční
baterie jsou u některých zákazníků v dost strašném stavu a některé mají
samovybíjení takové, že za den odstávky jsou na půlce.


L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Wednesday, October 29, 2008 9:11 PM
To: HW-news
Subject: Re: nabijec aku 24V

To ten chytrý nabíječ pouze dobíjí baterii připravenou k použití (baterie na
nabíječce, není zatěžovaná), nebo je takhle řešený paralelní provoz zdroje
(nabíječe) a nějaké zátěže - klasické zálohované napájení (provoz ve
vozidle)? V tom je podstatný rozdíl. Nabíječky baterii běžně nabíjejí na
maximum a pokud má baterie zůstat nabitá, asi je nejjednodušší občas
zopakovat nabíjecí cyklus (jeho konec). V provozu je situace jiná, napětí se
udržuje konstantní a pro baterii optimální (nižší). Rozdíl je v tom, že na
nabíječce baterie stráví podstatně menší dobu než ve vozidle, takže to
přebíjení (plné nabití) nevadí.

Anděl

----- Original Message -----
From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Wednesday, October 29, 2008 7:43 PM
Subject: RE: nabijec aku 24V


Zdravím, pane Anděli.
Jak mám rozumět tomu "kolísání okolo optimálního stavu" ?
Chytré nabíječe trakčních baterií dělají udržovací dobíjení 1 x za 48 hodin,
to znamená že se zapnou a projedou celou charakteristku ale jelikož baterie
je nabitá, trvá to třeba jenom hodinu. Takže se kolísá ze stavu 95% na stav
100% a samovybíjením zpět. Jakým způsobem tohle vadí ?
Díky za odpověď.


L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Wednesday, October 29, 2008 7:18 PM
To: HW-news
Subject: Re: nabijec aku 24V

Optimální napětí je závislé na chemii té baterie a doporučuju prostudovat
návod výrobce. Nevím jestli zrovna 13,2, je to asi dost málo. Když je napětí
moc nízké a baterie není pořádně nabitá, bude pomalu sulfatovat. Když je moc
velké, aktivní hmoty se pomalu rozpadají. Napětí baterie je závislé na
teplotě (snad -3,5 až -4 mV na článek) a pokud teplota hodně kolísá, je
vhodné tu závislost udělat i u zdroje. U olověných gelovek (aspoň u těch co
se používají na dráze) je dost přísný požadavek na zvlnění nabíjecího
proudu. K nabíječkám původně určeným pro alkaliku se doplňují filtry.
Omezení dobílecího proudu - zase raději kouknout do konkrétního datasheetu.
To občasné připojení na nabíječku bych moc nedoporučoval, místo optimálního
nabití to neustále (a zbytečně) kolísá okolo optimálního stavu.
Anděl

----- Original Message -----
From: "Pavel Hudecek" <phudecek@tiscali.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Wednesday, October 29, 2008 4:48 PM
Subject: Re: nabijec aku 24V


Pro 12V gelovky se běžně doporučuje 13,2-13,8 V. Dolní hranice vykazuje
nejdelší životnost baterie, ale také pomalé dobíjení již od cca 50 % výše a
nemusí dojít k úplnému nabití. Horní znamená rychlejší nabití, potenciálně
lepší využití kapacity, ale kratší životnost (některé články již mohou
plynovat).

Osobně doporučuji nabíjení na 13,6 V a po dokončení přejít na udržování
13,2. Nebo nabít na 13,6 a vypnout, zahájení nabíjení pak opakovat 1x
týdně-měsíčně.

Vy budete potřebovat napětí 2x větší.

Co se proudového omezení týče, záleží na kapacitě baterie a požadované době
nabití.

PH

From: "Pavel" <hw@itherm.cz>
jak vidim tak moje predstava nebyla daleko. chtel jsem postavit obycejny
zdroj s 317 a ten preklenout diodou. asi to tak zkusim udelat.
Jake napeti mi doporucite pro 2 gelove aku? presne 24? mam nejak resit
omezeni proudu nebo to nechat na vnitrnim omezeni stabilizatoru?

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list@list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list