OT: Letny cas v Linuxoidoch

Václav Ovsík vaclav.ovsik@i.cz
Čtvrtek Říjen 30 09:56:15 CET 2008

On Wed, Oct 29, 2008 at 08:41:20PM +0100, Jan Waclawek wrote:
> Mno, tak som si ten laptop pustil - podotykam, ze ciste z
> experimentalnych dovodov davam pozor, aby sa medzitym ani nahodou
> nepustili tie Win co su na nom - a ajhla, cas je odrazu v poriadku...
> bez toho aby sa ma ktokolvek cokolvek pytal alebo oznamil... Je pravda
> ze pri bootovani rozmyslal dlhsie nez obvykle, ale tazko povedat, ci to
> s tymto suvisi ci nie.

Hmm, to je divne. Zatim jsem se nesetkal, ze by nejaka distribuce sama
soupala s casem v CMOSce.

> Trocha som "man -k"-oval na temu "zone", ale priznam sa ze som z toho
> jelen. Aj man povedal to iste co tu uz niekto naznacil, ze sa
:)

> predovsetkym treba pozriet do /etc/default/rcS na riadok UTC, ten
> hovori, ze "no"; ale kto je teda zodpovedny za tu zmenu casu, som sa
> nedozvedel (IMHO to pokojne moze byt priamo aj RTC cip). Este som pustil

No, kdyz je v CMOS lokalni cas, tak pak samozrejme Vy, kdo jiny. OS Vas
muze nabadat k tomu (jako to delaji Win), ze byste to mel o hodinku
postouchnout kdyz projde datum posouvani.
RTC cip - no to asi tezko, protoze tyhle veci se docela casto mohou
menit. Tohle davat do HW by byla blbost. V Debian based distribucich je
definice timezon v balicku tzdata, ktery je pravidelne aktualizovan.
Prenastavit timezonu na user urovni se dale jak jsem vam psal pres
konfiguraci tohoto balicku pod rootem (dpkg-reconfigure tzdata) pripadne
nejakou jinou nadstavbou (v Gnome nebo KDE apod).
Pokud by nakonec doslo ke zruseni zimniho/letniho casu :), no dobre
nejakemu jeho prenastaveni o tyden apod, tak se proste aktualizuje
balicek tzdata a vse bude ok. S RTC cipem by to byl opruz.

> hwclock --debug, ktory mi oznamil, ze "Hardware clock is on UTC time".
> To aby bol v tom poriadok.

Pozor hwclock je low level utilita, ktera dela presne co ji reknete
a nastaveni jaka mate v /etc/default/rcS jsou nad jeji urovni!

Kdyz se zadivate do man stranky k hwclock, tak se tam doctete:

       --utc

       --localtime
              Indicates that the Hardware Clock is kept in Coordinated Univer‐
              sal Time or local time, respectively.  It is your choice whether
              to  keep  your  clock  in  UTC or local time, but nothing in the
              clock tells which you’ve chosen.  So this option is how you give
              that information to hwclock.

              If  you  specify the wrong one of these options (or specify nei‐
              ther and take a wrong default), both setting and querying of the
              Hardware Clock will be messed up.

              If  you  specify  neither --utc nor --localtime , the default is
              whichever was specified the last time hwclock was  used  to  set
              the  clock  (i.e.  hwclock was successfully run with the --set ,
              --systohc , or --adjust options), as  recorded  in  the  adjtime
              file.   If  the adjtime file doesn’t exist, the default is local
              time.

Takze na to pozor. Musite sam rict hwclocku v cem jsou Vase HW hodiny!
Duvodem proc to tak je, ze tahle utilita se prave pouziva na nastaveni
systemovych hodin pri startu. Ono kdyz se podivate na
/etc/init.d/hwclockfirst.sh tak vam dojdou souvislosti.

> Skusil som sa aj podla navodu pozriet na /etc/localtime, je to symlink
> na /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava. Fajn, vravim si; pustim z toho
> ubuntovskeho grafickeho taskbaroidneho menu System->Administration->Time
> and Date, a ten mi s nezlomnou Linuxoidnou logikou oznamil, ze timezone
> je Europe->Prague. Mno...

Hmm, je otazka jak tuhle informaci cte. Praha a Bratislava ma svete div
se stejny cas :) a kdyz se podivate na ty inkriminovane soubory, tak
zjistite, ze je to jeden a tentyz soubor prohardlinkovany. Tedy dve
ruzna jmena se odkazuji na tentyz obsah:
Cisla inode se shoduji (to prvni) a na dany soubor jsou dva odkazy (to je treti
polozka)...

bobek:~# ls -li /usr/share/zoneinfo/Europe/{Prague,Bratislava}
1772395 -rw-r--r-- 2 root root 2246 2008-10-28 03:38 /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava
1772395 -rw-r--r-- 2 root root 2246 2008-10-28 03:38 /usr/share/zoneinfo/Europe/Prague

Mozna se ten nastroj mohl podivat na ten symlink /etc/localtime, ale on to
obecne byt symlink nemusi, nekdo tam (do /etc) ty data muze nakopirovat...

--
Zito