ruseni v pasmu 433Mhz ?

pyrin@volny.cz pyrin@volny.cz
Středa Říjen 29 08:01:57 CET 2008

Jako ochranu před Radioamatéry můžete zvolit pásmo 868MHz. Ale před ostatními Ovládači - uživateli, to stejně asi neochráníte.
pyrin
  ----- Original Message -----
  From: Vláďa Anděl
  To: HW-news
  Sent: Tuesday, October 28, 2008 11:46 PM
  Subject: Re: ruseni v pasmu 433Mhz ?

  :-))  a co od toho pásma čekáte?
  1. Je to bezlicenční pásmo, nemáte zaručenou ochranu proti rušení. Ty zařízení co jsou navzájem v dosahu (brána u sousedů, bezdrátové teploměry, zvonky, meteo stanice... mají jen různé kódování - cizí signál falešně nevyhodnotíte jako svůj, ale dokáže ten váš zarušit že ho neslyšíte. Nejsilnější signál vítězí. Výkon je omezený povolovacíma podmínkama, takže váš vysílač je nejblíž a měl by fungovat.
  2. Ještě nejásejte, to pásmo leží uprostřed radioamatérského pásma. Amatéři tam jsou jako přednostní, je to jejich. Zatím co váš vysílač nesmí mít víc jak 10 (nebo 100?) mW aby moc nerušil amatéry, oni používají i stovky W a do směrových antén. Pokud je to zrovna namířené na vás a někdo se tam vykecává, máte holt smůlu. Spousta lidí si tohle neuvědomuje, ale je to tak.

  Jen tak pro pobavení: Pro ovládání čerpadla ve studni na stavbě jsem si udělal akustické ovládání. 2,5 KHz frekvenčně modulované 30(zapnutí) a 50 (vypnutí) Hz. Šířka pásma malá, ten tón je potřeba 0,5 vteřiny dlouhý. Myslel jsem že ptáci nemají šanci tohle napodobit. Už 2x se mi čerpadlo zaplo a voda tekla na zem. Nevím co to způsobilo, ale u sousedů jsem tak nějak slyšel cvrlikat nějakého papouška a kus od nás soused vrtal do zdi a pískal mu vrták - občas i s tou frekvenční modulací jak se chytal o kamínek. Takže opět přenosový kanál bez ochrany proti rušení...
  Anděl