příkazy HDO

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Říjen 27 16:57:30 CET 2008

skusim polopate po jednotlivych krokoch, je to velmi jednoduche...
mate dva signaly, jeden ma frekvenciu f1=50Hz a druhy povedzme f2=183Hz.
Podla popisu toho protokolu HDO ma prvy signal (siet)  amplitudu 230V a
druhy signal (HDO) 1-5% sietovej. Aby sme si to zjednodusili signaly
znormalizujeme aby amplituda1 bola rovna jednej, takze normalizovana
amplituda druheho signalu potom bude 0.01 (najhorsi pripad). Vyjadrene v
decibeloch A1=0dBs, A2=-40dBs, kde som si dovolil zaviest novu jednotku
dBs, t.j. dB nad sietovym napatim :-)
Chceme pomocou filtra vytiahnut signal2 bez toho aby sme videli signal1.
T.j. musime navrhnut filter, ktory bude na f2 tlmit podla moznosti co
najmenej a na f1 aspon tolko aby nas signal f1 nevyrusoval. Povedzme ze
f1 nas nebude vyrusovat ked bude jeho amplituda 10x nizsia ako f2,
vyjadrene v decibeloch chceme aby utlm filtra na f1 bol o
-40+(-20)=-60dB nizsi ako na f2.
Takze si zoberieme uz spominanu ucebnicu a pozrieme sa na zakladne typy
filtrov. Strucne povedane kazdy reaktivny element (cievka, kondenzator)
filtru prida strmost 6dB na oktavu (zdvojnasobenie frekvencie), resp.
20dB na dekadu (zdesatnasobenie frekvencie).
Vypocitame si pomer frekvencii f2/f1 = 3.66 co je nieco menej ako dve
dekady. Jednoduchy RC filter by nam poskytol utlm menej ako 12dB, co
vzhladom an to ze signaly maju pomer 40dB nie je vobec dostacujuce.
Preto musime zobrat filter vyssieho radu (bud hornopriepustny, alebo
pasmovo priepustny), ktory bude mat cez tie dve oktavy utlm aspon
pozadovanych 60dB. Vychadza to zhruba na filter 4-teho radu, kedze su
ale obidve frekvencie pomerne blizko tlmeny signal bude este stale v
prechodovom pasme z prepustania do tlmenia, takze mozno bude treba este
vyssi rad. Treba sa pohrat s nejakym kalkulatorom.
Tolko teoria. V praxi sa vezne napriklad spomenuty obvod spinaneho
filtra od LT a clovek sa dalej nestara :-)
Odpovedal som aspon trochu na vasu otazku?
b.

p.s. dufam ze som sa niekde nesekol a budem teraz pocuvat ze henten
nevie ani zakladnu teoriu linearnych obvodov :-)