Jaroslav Buchta jaroslav.buchta@gmail.com
Neděle Říjen 26 18:39:57 CET 2008

Pokud je generator spojeny se siti, funguje I jako motor - kdyz ma turbina
"kladny" moment, vyrabi elektrinu, pokud nestiha a mela by otacky mensi,
generator ji dokrmi prikonem ze site. To plati pro synchronni stroj.
U asynchronniho je to podobne, jen tam jeste kolisaji otacky (skluz) a podle
pomeru bud vyrabi, nebo odebira.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Petr Zapadlo
Sent: Sunday, October 26, 2008 6:25 PM
To: HW-news
Subject: Re: p

On Sunday 26 of October 2008 17:02:22 Jaroslav Buchta wrote:
> Jj, na stredni skole jsme na to meli prakticka cviceni, historicky 3f
> motor s rizenim otacek (skrz komutator a trafo), na hrideli synchronni
> generator, reostat na buzeni, vse desitky kW, mechanicky merak
> momentu, spinac premosteny 3mi zarovkami. Obcas se povedlo, obcas ne a
> pak vyletely pojistky v celem patre ;-) Obcas to nebylo nahodou :-)
> A MVE maji myslim vetsinou asynchronni generatory, tam tyto problemy
> odpadaji.

Já mám pocit, že právě malé elektrárny mají asynchronní motory a velké
synchronní. Ale jak se v elektrárně udržoje nejen správná rychlost, ale i
fáze je mi záhadou. Vždyť jakákoliv regulace turbíny musí způsobovat maličké

kolísání rychlosti kolem střední hodnoty a tudíž nestabilitu kmitočtu a
fáze.

Díky

--