Ucinnost zdroje se srazecim kondenzatorem?

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Neděle Říjen 19 22:27:59 CEST 2008

> Vydrží spínaný zdroj 40 let? Mám funkční kotoučák...

Kdyz bude dobre udelany nebo kdyz bude lezet ve skrini tak tech 40let
vydrzi. Taky tu nekde mame funkcni kotoucak (tusim Tesla B4) ale z tech
cca 40ti let lezi pres 20 ve skrini a za tu dobu byl zapnut tak 2x. Taky
tu mam spinany zdroj z dob CSSR, ktery byl v nejakem pocitaci cca 10let
behajicim kazdy pracovni den a dnes tu u me travi duchod kdy nekolikrat
do mesice je zapnut aby napajel nejaky bastl nebo rucni vrtacku na DPS.
Troufam si tvrdit ze ty 3 nepretrzite roky te Vasi nabijecky je mozna
uctyhodny vykon vzhledem k tomu jak byla planovana a vyrobena, stejnou
zivotnost by mel i zdroj s klasickym trafem kdyby byl udelan stejne.
Pro smysluplne porovnani bychom museli porovnavat stejne a za stejnych
podminek, smejd bude smejdem at uz bude plechovy nebo feritovy a kvalita
bude kvalitou at bude plechova nebo feritova. To ze se dnes spise
setkame se smejdem je smutna skutecnost.

Jen tak na odlehceni pridam svoji dnesni zkusenost i kdyz tam to bude
spise moji nesikovnosti nez nastroji. Tata si kdysi davno (taky asi
40let) udelal svareci transformator a ten slouzi do dneska pri velmi
castem vyuziti. Ted v duchodu ma vice kseftu nez mel kdyz chodil do
prace tak se rozhodl, ze si udela radost a koupi svareci invertor (coz
je spinany zdroj) se kterym svarel v praci. Protoze s nim chci taky
svaret neco jsem mu na to pridal. Mame ho asi 4 mesice, neni to (snad)
Cina a neni z nejlevnejsich. Tata je spokojeny. Ja byl do dneska taky
ale dnes jsem svarel konstrukci z malych jeklu, tedy kratke svary tak
40-50A elektrodou 2mm. Rano jsem si pekne narezal material, uchytil
prvni jekly a zacal svaret. Ovsem tak kazdy druhy svar mi z niceho nic
oblouk zhasl a to se mi na svarech dlouhych 2cm povedlo dokonce i 3x.
Nejsem sice svarec ale jsem schopen udrzet oblouk po celou dobu horeni
elektrody kdy svar je pomerne kvalitni. Obcas taky hned pri kontaktu
zareaguje AntiStick ale elektroda zustane prilepena malym proudem.
Nakonec se mi to podarilo svarit vse ale nektere svary jsem prebrusoval
a prevaroval, jeste, ze je to konstrukce kdy na kvalite svaru nastesti
moc nezalezi. Zkousel jsem jak bazicke, kysele tak i rutilove elektrody
  se stejnym vysledkem (prohozeni polarity pochopitelne melo za nasledek
zhorseni), je ovsem pravdou ze nektere elektrody maji na krabici
uvedeneho vyrobce ZAS Vamberk tedy jsou cca 20let stare (jsou relativne
v suchu ale stejne je pred pouzitim susime) ale i ty nove se chovaji
stejne. Tepelna ochrana by taky nemela reagovat, 100% zatez dovoluje az
  do 110A pri 25stC a ja mel proud polovicni. Stejne tak pochybuji o tom
ze by to zpusoboval privod. Tata nemel cas to zkouset ale v tydnu to
zkusi a uvidime jestli je to rukama nebo ho budeme reklamovat.
To by tedy tento spinany zdroj mel zivotnost necele 1% zivotnosti jeste
zijiciho transformatoru...

Pavel