OT: ako na C: v dosemu?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Říjen 7 19:31:57 CEST 2008

Zdravim,

> Tak som sa zasa pokusil spriatelit s tym user-friendly Linuxom... ;-)

Jak mile :-)...

> Nainstaloval som si (na eee) dosemu/freedos, a vcera som sa v nom cely
> vecer zurivo snazil zapisat na disk C. Neuspesne. Precital som megabyty
> pomerne chaotickych utrzkov co je k dosemu akoze dokumentacia, a nic.
> Snazil som sa hladat subory podla toho co je v mane, a ziadne take nie
> su. (Nehovoriac o tom, ze ked ako su(do) dam "find / -name dosemu*",
> tak mi vypise ze "find: /.config : No such file or directory". Milujem,
> ked mi odpoveda na inu otazku nez co som mu dal. Co je to preboha za
> idiotsku hlasku???)

Na blby dotaz blba odpoved :-). Pokud jste chtel neco najit, mel jste dat
find / -name "dosemu*" - dulezite je, ze ty uvozovky jsou kolem toho dosemu
a hvezdicky. Pokud jste to napsal tak, jak je uvedeno v mailu (predpokladam,
ze bez tech uvozovek), bash provedl expanzi vyrazu dosemu* a kdovi, co v
tom rootu mate a co z toho vylezlo. Zkuste to, jak uvedeno a uvidime,
co se vypise nyni.

> Nakoniec som cely obsah toho dosovskeho disku C nasiel v /usr/lib/freedos
> (preco preboha lib??? tej *nixovskej logike porozumiem asi vtedy ked
> porozumiem zenskej logike... :-P ). Aha, pozeram, prava su ubohe. Vytvoril
> som teda podadresar WORK (ktory sa pekne v dose objavil), a dal som mu
> pomocou su(do) prava 777 (najprv som teda skusal one diabolske 666, vtedy
> vsak adresar z dosu zmizol - potom som si spomenul znova na nezlomnu
> *nixovsku logiku, ze nevykonavatelny adresar je neviditelny ;-) ). V linuxe
> (mc, ale aj cp a spol) mi do neho ide pisat, v dose nie. Pustil som dosemu
> [...]

Jakou presne diagnostiku vypisuje dosemu, co uvadi jako duvod ?

> Vcera som uz nevladal viac nadavat, tak som siel spat; teraz som si to
> pustil, a ajhla, pri boote pise volaco o diskoch. Ze vraj D mam doma
> (t.j. /user/home). Bum. Dam D: a pekne sa do neho da pisat atd. Trocha
> idiotske, nie?

Naopak, vysoce sofistikovane. Ten disk C: je minen jako SPOLECNY PRO VSECHNY
UZIVATELE, proto je v /usr/lib/freedos a proto normalne ma prava, ktera
beznym uzivatelum neumoznuji na nej zapisovat. Zda se, ze ve Vasem dosemu
je nejaka dalsi ochrana, ktera mu to nedovoluje, ani kdyz ty prava ma. Je to
proto, aby kazdy Jouda luser nemohl ostatnim uzivatelum vyskodit/zavirovat/
smazat jejich C: Za svuj home (D:) si je kazdy zodpovedny a tak ho muze
kazdy zapisovat dle libosti. Je videt, ze jste asi nikdy nepracoval s
viceuzivatelskymi operacnimi systemy a totalne neznate jejich filosofii
(nic ve zlem, jen odpovidam na vasi otazku o "idiotskem chovani".)

> V tomto okamihu ("zapisovatelny disk existuje") pravy linuxak poklada ulohu
> za vyriesenu; lenze mna to stve. Ten disk C je MOJ a ja CHCEM pisat na neho
> (uz som si na neho z mojho homu urobil aj symlink, co bolo dalsie cvicenie
> na temu genialne *nixovske dvojpismenove prikazy).

Chyba. Ten disk NENI vas, jak vysvetleno vyse. Naucte se pouzivat veci, jak
byly navrzeny. Chapu, ze to muze chvilku trvat. Kdyz si koupite auto a budete
s nim jezdit po zeleznicnich kolejich, budete mit taky argument, ze jsou to
VASE koleje a VASE auto a tak to musi fungovat ?

> Poradi mi niekto?

Ale zajiste, viz vyse :-).

> Dakujem,
>
> wek