OT: LHC: druhy beam presiel

Galloth lordgalloth@gmail.com
Středa Říjen 1 09:08:53 CEST 2008

30.9.08, Pavel Kadečka <pavel.kadecka@gmail.com>:

> No to těžko, já tady nešťourám do výzkumu jako takovýho, ale do LHC,

Vy prave stourate do vyzkumu, ne do vyzkumu obecne, ale do zakladniho
vyzkumu. LHC je proste reprezentant zakadniho vyzkumu ve fyzice. To co
se Vam tu spousta lidi snazi vysvetlit, ze nelze mit aplikovany vyzkum
bez zakladniho. Predstavte si to jako stavbu domu. Zakladni vyzkum
jsou takove cihli. Samotna hromada cihel vam je nanic. Musi prijit
zednik a z tech cihel postavit dum. A ta stavba toho domu je
aplikovany vyzkum a jeho vysledky jsou pouzitelne. Ale pokud jednoho
dne zrusite aplikovany vyzkum, tak Vam proste musi ty cihli dojit a
pak uz budete muset prestat i z aplikovanym vyzkumem.
Nemuzete rici ja jsem pro vyzkum, ale dejme LHC polovinu penez,
protoze kdyz postavite polovici urychlovace, tak nedostanete zadne
vysledky.
Cena zakladniho vyzkumu nebyla levna nikdy. A v budoucnu jeste
poroste, ale spousta s tehle ceny se zase vraci v podobe zvladnutych
technologickych procesu.

> protože ho nechápu.
A ktery zakladni vyzkum chapete? Mozna pokud budeme vedet, kteremu
zakladnimu vyzkumu rozumite, pak budeme schopni nalezt prirovnani s
Vam zname oblasti.

Honza

> Někdo tady nadhodil zdravotnictví, ale tam to asi nefunguje tak, že si
> vědátor řekne "tak teď se pokusím objevit vakcínu na dýmějový mor a
> třeba pro ni jednou někdo najde využití".
Tohle je ale ukazka aplikovaneho vyzkumu.