[OT] Cena elektriny?

Tomáš Vymětal vymetalt@gmail.com
Pátek Listopad 28 09:39:22 CET 2008

Uhodil hřebíček .. problém je v tom, že když na to "šetření" kašle stát
a po jeho vzoru většina občanů, právě v poslední době si uvědomili, že
může být hůř. Zafungovala psychologie a spousta, z dosud aktivních
občanů, vracejících finance zpět trhu, začala škudlit. Nákupní síla se
snížila a jen například v oboru kovovýroby se vyrojila spousta
konkurence (drobní podnikatelé opouští svá primární zaměření). Výsledkem
toho fabrika našeho dodavatele, dosud každoročně přibírající, nedávno
propustila 40 lidí (z celkem asi 600) a další propouštění bude
pravděpodobně následovat. V druhém pololetí oproti srovnatelnému období
loňského roku je objem zakázek zhruba o 10% nižší, v posledním kvartálu
zhruba o 15% (i když jde o předběžná čísla). Na příští rok se tak
připravují úsporná opatření a očekává se zhruba další 10-20% pokles
objemu výroby.

Banky si začaly dávat pozor na to komu půjčují, zastavuje se trh s
nemovitostmi (takže jejich ceny padají), stavebaři nadávají ze stejného
důvodu (ti ale pošlou ukrajince domů, takže se to dotkne pouze primárně
jejich zisků).

Co se týče energie, pravděpodobně jsme čerpali ze stejných zdrojů,
energie se nejdřív zobchodovává na burze, takže je i teoreticky možné,
že naše energie se prodá do německa a naopak jejich k nám. Ceny energií
se tak z dlouhodobého hlediska více méně vyrovnávají. Problém je v tom,
že se nám ale nevyrovnávají platy.

Splácím hypotéku, živím provoz domácnosti, musím se dopravit do práce,
případně si užít trochu života a relaxovat, abych vůbec pracovat mohl.
Peněz bereme (i s partnerkou) nad CZ průměrem, ale ušetřeno máme vždy
řádově spíš jen na týdny než měsíce nebo roky. Že bych do takového
prostředí plánoval přivést dalšího člena rodiny nemám ani pomyšlení. Jen
by mě zajímalo, jak to sakra dělají ostatní. Asi rozjedu výrobu
pletených kukel, věřím, že jestli to tak půjde dál, tak jejich odbyt
půjde nahoru. :)

T.V.