OT: kontrola SW

Lukáš Grepl L.Grepl@sh.cvut.cz
Středa Listopad 19 12:18:32 CET 2008

> Obecne se provadi stejna cinnost jako pri sw auditu, jsou na to docela
> solidne pracující programy, staci je na PC pustit a vypadne databaze sw,
> ktery je v PC nainstalovan, vcetne klicu, pro site to umi delat sumy licenci
> za sit, kontrolovat duplicitu klicu. Tyto programy mají pomerne rozsahle
> databáze programu od velkych sw hracu a ti maly nikoho nezjimaji neb
> nepozivaji takove ochrany jako velci nebo jste jiz slysel o přepadovém

Jedna věc jsou ochrany, druhá věc jsou licenční podmínky a autorské
právo. Ochrany jsou v případě vyhodnocování legality SW irelevatní.

> komadu napravujicvi neprovast proti programku Pepika z Horni Dolni? :-)

To jsem neslyšel. Ale kdo rozhoduje o tom, který program je od "velkého
hráče" a který program je od "Pepíka z horní dolní"? Teď se nebavíme o
žádné BSA financované korporacemi, ale o práci Policie ČR (nebo která
státní organizace to řeší?), která by měla být nezávislá, nezaujatá.
Porušení AZ je v principu úplně stejné, když si nelegálně nainstaluju
"velký" nebo "malý" program, jen výše případného trestu se odvíjí od
způsobené škody. A tak mě zajímá, jak probíhá zjištování a dokazování
dodržení/porušení licenčních smluv potažmo porušení ustanovení AZ v
takových to případech.

Když jako člověk nebo malá firma vyvvinu a prodám zákazkový SW za řádově
desítky nebo stovky tisíc, tak takový jistě v podobných databázích
nebude. Přesto je jeho nelegální instalace porušením AZ a z hlediska
škody větším porušením než nějaké Windows. Pokud dochází ke scanování
podezřelých počítačů programem, který si zaplatili "velcí hráči" a
obsahuje jen databázi jejich SW, pak mi to přijde poněkud nefér.

Lukáš Grepl