Ruseni RS-485 do okoli.

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Čtvrtek Listopad 13 19:18:44 CET 2008

No prosim, nachytal si ma na mojej fatalnej neznalosti cestiny... ;-)

Moje skusenosti vsak su, ze je vacsi problem s tymi, co si myslia ze vedia co robia, nez s tymi, co su ochotni pripustit svoju neznalost. A tiez, ze netreba verit nicomu, co si ludia "pamataju" (to je mozno aj ten Tvoj pripad - dotycna si jednoducho pri Tvojej otazke nespomenula, zeby sa nieco s pocitacom robilo, lebo urcite tie XP neinstalovala ona, a mozno pri tom ani nebola).

Z tych pamatnych napriklad tento:
Ona: Na tom a tom stroji sa stalo to a to [nieco co nemalo nastat].
Ja: A kedy to bolo? [mame logy, pozrieme co v nich je]
Ona: No ja neviem... v stredu? alebo v utorok? [vcera alebo den predtym]
Ja: No a kedy ste mali smenu? [striedaju sa v smenach obden]
Ona: No ja neviem...

Toto cloveka jednoducho len nastve - tam kde ziadna informacia nie je, tam sa neda ziskat...

Ale zapeklitejsie je, ked treba informacie z niekoho vytahovat:

Ja: Povedali mi ze mate problem s nasim strojom.
On: No, ano.
Ja: A co mu presne je?
On: No, nefunguje.
Ja: Co to presne znamena, ze nefunguje?
On: No, vobec nefunguje.
Ja: Aha. A svieti monitor?
On: Hej.
Ja: A co je na nom napisane? [predpokladam, ze nejaka chybova hlaska]
On: No, nic.
Ja: A co teda na nom svieti?
On: No ten obrazok co tam vzdy je.
Ja: Aha. A on ten obrazok sa tam vobec nemeni? [nieco fatalne okolo procesora]
On: No, chodia tam tie vypisy, co vzdy.
Ja: Aha. A da sa stlacit tlacitko toto a toto?
On: Ano. [Na blbu otazku blba odpoved: pochopitelne ze sa tlacitko da stlacit, ci nieco aj robi je ina otazka ;-)]
Ja: A ked sa stlaci, tak to urobi toto a toto?
On: No, ano.
Ja: Aha. A co teda presne nefunguje?
On: No, neda sa to pouzivat.
Ja: Aha. A preco sa to neda pouzivat?
On: No, pretoze ak stlacim toto, a potom toto, tak to urobi toto a toto (konkretny popis konkretnej poruchy s viacfaktorovou pricinou, ktora vsak nebranila beznej prevadzke, len jednemu konkretnemu rezimu).

Potom uz nasledovalo standardne presmerovanie na technika, ktory to vyriesil.

Problem bol v prekonani psychickej bariery dotycneho, ktory, ked sa mu nepodarilo dosiahnut rezim, na ktory bol zvyknuty, prehlasil zariadenie za "uplne nefunkcne" a len tento zaver tvrdosijne interpretoval.

Inak servisaci, ktori uz zazili niekolko rozhovorov so mnou, ked som sa ich donekonecna vypytoval na blbosti typu "... a odkial vies, ze je ta zasuvka urcite pod prudom?", "A co ked je to tlacitko vnutri prerusene alebo ma odtrhnuty privod?", mi vzdy, ked mi volali, hned na uvod strucne popisali presne tie "trivialne" diagnosticke kroky ktore uz urobili predtym ako mi zavolali ("... no a viem ze zdroj je v poriadku lebo som meral napatie priamo na procesore aj na pamati" [uz som sa ho pytal, ze ked meral na svorkach zdroja, ci nie je odtrhnuty vodic ku konektoru, a ked meral na konektore, ci urcite je spoj medzi oboma polkami konektora :-) ]. Na druhej strane, nedostatkom toho, ked si clovek takto vyskoli servisaka, je, ze ked vola, tak je to urcite nejaky zapeklity pripad, takze clovek uz nema tie lacne vitazstva, a castokrat ma jednoducho smolu a problem na dialku nedokaze vyriesit (co navonok znamena zhorsene skore...)

wek