RE: CT a pod. Was: Re: Karta řidiče

Matus Straka matus@angiovis.com
Středa Listopad 12 02:29:07 CET 2008

Rozdiel je zasadny.

CT (computed tomography) obvykle oznacuje medicinske zobrazovanie
vyuzivajuce prechod roentgenoveho luca cez objekt (napr. ludskeho tela) a
jeho utlm pocas jeho cesty, pricom luc obvykle obieha po kruhovej drahe.
Rezy su potom rekonstruovane spatnou projekciou nameranych hodnot. Intenzita
pouziteho RTG ziarenia sa obvykle nastavuje podla "priepustnosti" objektu
(makke tkanivo, kosti, ...) a pozadovanej kvality vyslednych dat (sum). Rezy
su kolme na rovinu kruhovej drahy RTG zdroja + detektora. CT ako take v
obrazkoch zobrazuje typ tkaniva (priblizna zavislost od atomoveho cisla
latky). Na pripadne umele vytvorenie kontrastu sa pouzivaju latky zalozene
na jode, ktory silne pohlcuje RTG ziarenie, pripadne na baze baria.

NMR/MRI (nuclear magnetic resonance/magnetic resonance imaging) je zalozeny
na fakte, ze v silnom magnetickom poli (0.5-11Tesla) sa spiny latok s
neparnym poctom castic v jadre (typicky vodik, ale aj napr. sodik a ine)
sa orientuju v smere tohto pola (statisticky je pocet v castic v paralelnom
smere o cosi vacsi ako v antiparalelnom). Aplikovanim RF pulzov na
rezonancnej frekvencii (ktora zavisi od intenzity magneticeho pola, 63.9MHz
@ 1.5T, 128.7MHz @ 3T) je mozne docasne tento stav zmenit. Spin atomov sa
vychyli a zacnu sa pohybovat precesnym sposom, pricom vyzaruju tuto energiu
spat, na frekvencii opat v zavislosti na intenzite mag. pola. preto sa
scanner sklada z hlavneho magnetu (obvykle supravodiveho) a snimacej cievky
(alebo skor sady cievok).
Aby bolo mozne 2D/3D zobrazovenie, pri magnete je sada troch na seba kolmych
gradientovych cievok (X, Y, Z), ktore dokazu kratkodobo v malej miere zmenit
hlavne magneticke pole a posunut rezonancnu frekvenciu (radovo jednotky az
desiatky kHz). Obrazok sa potom rekostruuje pouzitim Fourierovej
transformacie. Zakladny kontrast v obrazkoch zavisi od relaxacnych
parametrov T1 a T2, ktore su funkciou poctu atomov a sposobom ich viazania
do molekul. Signal ma exponencialny utlm. Kontrast je teda v obrazkoch mozne
ovplyvnit ho casom, kedy sa spusta RF pulz a casom, kedy sa meria generovany
signal. Dodatocny kontrast je mozne ziskat injektovanim latok na baze
paramagnetickych kovov (gadolinium alebo dysprozium), pripadne kovovych
nanocastic. Paramagneticke latky v danej casti tela vplyvaju na
susceptibilitu a tak skracuju one relaxacne parametre T1 a T2.

Pre bezneho pacienta je rozdielov zhruba pat.  Prvy je, ze CT pouziva
ionizujuce ziarenie, ktore nie je zanedbatelnou davkou, pricom MRI sa zatial
javi v tomto smere bezpecne. Druhym je, ze pre pacientov s implantatmi alebo
stimulatormi nemusi byt MR bezpecne kvoli silnemu magnetickemu polu (zavisi
od pouziteho materialu vyrobku). Treti je, ze na MR snimkoch vo vacsine
pripadov nie je vidiet kosti (chrupavky a dren ano) a akylkovek kov v tele
sposobi obvykle degradaciu obrazu. Stvrty je, ze iodizovane kontrastne latky
v CT nicia oblicky, a pri MRI latky zalozene na gadoliniu mozu sposobit
nefrogenicku systemicku fibrozu (hnusne poskodenie koze). Ale v obidvoch
pripadoch je riziko pri pacientoch so zdravymi oblickami nizke. Ten piaty je
skor ekonomicky, a to ze CT scanner ako taky (a teda aj vysetrenie) by malo
byt jednoduchsie, lacnejsie a dostupnejsie ako magneticka rezonancia. Ktore
z tychto vysetreni lekar predpise, zavisi do istej miery od diagnozy, ale
vacsina scanov je do istej miery zamenitelna. Jedine co sa da robit len na
MRI je meranie difuzivity (dolezite napr. pri diagnostikovani mozgovej
porazky) a functional MRI (meranie ktore casti mozgu sa aktivuju).

Matus